Hogyan és hol közlekedj kerékpárral? - Knezsik István szakmai tanácsai

„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Az Autós Nagykoalíció
népszerű figyelemfelhívó-oktató sorozatában még a főszezon előtt a kerékpársávok szabályos
használatát mutatja be.
Az idei enyhe február máris az utakra csábította a bicikliseket, de a nagy kirajzás ideje sincsen már
messze, ezért összegyűjtöttük, hogy kerékpárral mikor, hol kell és érdemes közlekedni. Néhány jó
tanáccsal is szeretnénk szolgálni nem csak bicikliseknek.
Kerékpárút-vesztő
A kerékpárosok számára számos variációt ismertet a KRESZ. A fogalmak néha összemosódnak, sokak
számára nem egyértelműek. Ami a fogalmakat illeti, nem csak kerékpárút, hanem kerékpársáv is
létezik, sőt ebből is számon tartunk nyitott változatot is. De biciklizni az úttesten, vagy akár
buszsávban, járdán is lehet. Gyorsan tegyünk rendet ebben az útvesztőben!
Ha külön jelzés ezt nem tiltja, akkor kerékpározni az úttesten kell. Tiltás pedig általában akkor van, ha
az útszakasszal párhuzamosan jóval biztonságosabb lehetőség is adódik a biciklisek számára.
Ilyen az úgy nevezett kerékpárút. Ez az úttest fizikailag nem érintkezik az autók számára kialakított
úttesttel, így ez jelenti a legbiztonságosabb megoldást. A kerékpárúton kétirányú közlekedés van. Bár
egyre több helyen találkozhatunk ilyen útszakaszokkal, mivel megépítése költség- és helyigényes,
más lehetőséget is kerestek.
A kerékpársáv, az autók közlekedésére szolgáló úttestből legtöbbször folyamatos sárga vonallal
leválasztott rész, amelyre a gépjárműveknek tilos ráhajtaniuk, sőt arra is figyelniük kell, hogy túlnyúló
alkatrészeik, vagy rakományuk ne nyúljon a bringasáv fölé.
A nyitott kerékpársávokra is igaz ez. Ezek olyan útszakaszok, amelyeket fehér színű szaggatott vonal
választ el az úttest gépjárművek számára kijelölt részétől. Fontos, hogy ezt a sávot adott esetben a
járművek is igénybe vehetik (ha a szemben közlekedők egymás mellett nem férnek el) az
irányváltoztatásra vonatkozó szabályok megtartása mellett, de az autók jobbra fordulásához is ide
kell besorolniuk, ezek érdemes észben tartani nyitott kerékpársávok esetén. A kerékpársávokban
csak egy irányban szabad közlekedni.
Ha ezt külön tábla jelzi, biciklivel buszsávban is mehetünk, ennek hivatalos megnevezése:
Kerékpárosok által is használható autóbusz forgalmi sáv.
Gyalogosok vs. bringások
A felsorolásból két olyan rész is kimaradt, ahol a kerékpárosok és gyalogosok osztozkodnak az
úttesten. Az egyik a gyalog- és kerékpárút. Ezt is külön tábla jelzi és megkülönböztetünk két fajta
közös utat: az egyiken nincs, a másikon van kijelölt oldal a gyalogosok és a kerékpárosok számára,

utóbbin nem csak illik, hanem muszáj is a megfelelő részen közlekednünk. Ha pedig nincs elválasztó
vonal, akkor a nagyobb odafigyelés mellett tudni kell, hogy a gyalogosoknak a kerékpáros forgalmat
sem akadályozni, sem veszélyeztetni nem szabad.
Kerékpározni egyébként lakott területen a járdán is lehet, de itt legfeljebb 10 km/órás sebességgel és
persze a gyalogosok zavarása nélkül.
Autósok vs. bringások
Fontos beszélnünk az elsőbbségi kérdésekről kerékpárút, vagy kerékpársáv esetén. Az
irányváltoztatás szabályait már érintettük, de mi helyzet a kereszteződésekkel? Fontos, hogy ha
alárendelt útról érkezünk és a főútvonallal párhuzamosan kerékpársáv, vagy kerékpárút is fut, akkor
az azon közlekedőknek is elsőbbséget kell adnunk. Erre az elsőbbségadás táblák alatt kiegészítő
táblák is felhívják a figyelmet. Különösen nagy veszélyforrás az úttest túlsó oldalán futó kerékpárút,
hiszen a kereszteződésen áthaladó gépjármű vezetője sokszor úgy gondolja, már minden
elsőbbségadási kötelezettségének eleget tett, pedig nem…
Tolva szabályos
Végül említsük meg a kijelölt gyalogosátkelőhelyen való átkelést kerékpárral. Amennyiben a zebra
mellett nem fut kerékpársáv, akkor csak úgy lehetünk szabályosak, ha a bicikliről leszállva, azt tolva
megyünk át az úttest túloldalára. A gépjárművek vezetői ugyanis a gyalogosok haladási sebességére
készülve közelítenek az átkelőhelyhez, egy gyors bringás előtt már nem biztos, hogy meg tudnak állni.
Mivel a kerékpársávok és -utak szerencsére egyre nagyobb számban épülnek ki, alapvető, hogy az
autósok tudatosan odafigyeljenek az ezeket jelző táblákra és útburkolati jelekre. Bringásként is
kiemelt, hogy közlekedés közben meggyőződjünk arról, hogy az autós észlelt minket és meg is adja az
elsőbbséget. Ennek alapvető eleme a láthatóság, amit egyébként a KRESZ is előír. 1 Fontos, hogy a
kerékpáros közlekedést a KRESZ-ben még számos részletszabály szabályozza, most csak a
legfontosabbakat tudtuk kiemelni.
Jó utat és balesetmentes közlekedést kívánunk!

Knezsik István elnök
Autós Nagykoalíció