A Toyota rekordszámú, 14 új vagy frissített modellt mutat be idén Magyarországon

 

Nem túlzás kijelenteni, hogy a Toyota 2023-ban mindent vitt: történelmi rekord értékesítést produkálva
megőrizte pozícióját a világ legnagyobb és nem utolsósorban legnyereségesebb autógyártójaként és
a világ legnépszerűbb és egyben legértékesebb autómárkájaként, továbbra is a világ legzöldebb
autógyártójának bizonyult, és Rally Világbajnokságtól a Dakaron át a Hosszútávú Világbajnokságon át
megnyert minden meghatározó versenysorozatot is, amelyben megmérette magát. A környezettudatos
japán autógyártó nem csupán világszinten ért el páratlan eredményeket, Európában is épp úgy
rekordértékesítéseket produkált, mint Magyarországon, így a Toyota hazánkban is kimagasló
részesedéssel őrizte meg piacvezető pozícióját. A magyar piac mellett a szlovák, cseh és lengyel
piacot kiszolgáló klaszter, a Toyota Central Europe ezzel Európa elsőszámú Toyota importőrévé vált,
maga mögé utasítva Európa legnagyobb autópiacait. A világszintű, európai és magyarországi újautó
piac zöldülésének élharcosaként a piac legszélesebb elektrifikált modellportfólióját jegyző autógyártó
ugyanakkor nem ül tétlenül a babérjain, és 2024-ben nem kevesebb, mint 14 vadonatúj vagy
modellfrissített autót mutat be csak hazánkban, és ebben még nincs benne a vállalat prémium
márkája, a Lexus által bemutatott 4 új vagy frissített modell, a két márka így együtt 18 újdonsággal
jelentkezik idén Magyarországon. A Toyota emellett komoly offenzívát indít a Toyota Professional
kínálatával a haszongépjármű szegmensben, erősíti jelenlétét a használt autók piacán a Toyota
Minősített Használt program révén, Magyarországon is útjára indítja KINTO elnevezésű mobilitási
szolgáltatóját, markáns szereplője kíván lenni az elektromos autók vásárlását támogató programnak
és komoly tervei vannak a zéró emissziós hidrogén alapú mobilitás terén is. Az idei év emellett a
Párizsi Olimpia éve is, amely igazi ünnep az olimpiai és paralimpiai mozgalom mobilitási partnere, a
Toyota számára, amely nem csak a játékokra készül a zéró emissziós mobilitási eszközök
elképesztően széles tárházával, de világszerte számtalan sportoló, így 28 magyar atléta felkészülését
is autó biztosításával támogatja. Minden esély meg van tehát arra, hogy a 2024 még a 2023-as
abszolút rekord évnél is emlékezetesebb és eredményesebb legyen a világ elsőszámú autógyártója
számára.
A Toyota különutas, multitechnológiás megközelítése páratlan globális és európai sikert hozott
Végleges adatok a teljes évre vonatkozóan ugyan még nem elérhetőek, ám az már most bizonyos, hogy a
Toyota, Lexus, Daihatsu és Hino márkákat csokorba fogó Toyota Csoport 2023-ban is a világ elsőszámú
autógyártója volt. November végéig a vállalat nem kevesebb, mint időarányosan történelmi rekordot jelentő
10,2 millió új autót értékesített világszerte, ebből 8,6 millió volt Toyota, 745 ezer volt Lexus, 735 ezer volt
Daihatsu és 120 ezer volt Hino, és már akkor behozhatatlan előnnyel állt legközelebbi versenytársa előtt . Ez
egyben azt is jelenti, hogy az Intrerbrand által 64,5 milliárd dollárosra becsült márkaértékkel 2023-ban is a
legértékesebb autómárkának bizonyuló Toyota a világ legnépszerűbb autómárkája is, míg a vállalat
csoportszinten 2023-ban megközelítheti a 11 milliós álomhatárt. Európai szinten már rendelkezésre állnak az
egész éves adatok, és a Toyota kontinensünkön is rekordévet zárt, harmadik egymást követő évben
megszerezve Európa második legkelendőbb személyautómárkájának címét. A Toyota Motor Europe ugyanis
eladásait 9%-al növelve nem kevesebb, mint 1.173.500 új autót értékesített, ebből mintegy 1.100.000 (7%-os
növekedés) volt Toyota és 73.500 (46%-os bővülés) Lexus. A két márka együttes európai piaci részesedése
így elérte a történelmi rekordot jelentő 6,7%-os a kontinensen.
A 2023-as év így a Toyota fennállása közel kilenc évtizedének legsikeresebb éve volt, ám nem volt
előzmények nélkül való. A környezettudatos japán autógyártó több, mint egy negyed évszázaddal ezelőtt,
1997-ben indította el az elektromos forradalmat a világ első öntöltő hibrid elektromos autójának
bemutatásával, azóta pedig a környezetbarát megoldások a felhasználó igényeinek leginkább megfelelő,
széles tárházát kínálja, az öntöltő hibrid elektromos meghajtástól a plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros
elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtásig, az utóbbi években pedig már a
belsőégésű motorok reneszánszának ígéretét magában hordozó hidrogén belsőégésű és e-üzemanyagokra
épülő meghajtások is kiemelt fejlesztési területnek számítanak. A vállalat üzenete, miszerint a széndioxid
kibocsátás, és nem egy adott meghajtás az ellenség, a jelek szerint jól rezonál a vásárlók igényeivel. A saját
és teljes beszállítói láncának karbonsemlegességét célul kitűző, és az ehhez vezető mérföldköveket
tudatosan megjelölő Toyota így egyszerre a világ legnagyobb, és legzöldebb autógyártója: világszinten eddig
nem kevesebb, mint 26 millió részben, vagy teljesen elektromos autót értékesített a legnagyobb iparági
karbonlábnyomcsökkentést elérve. A tavaly január és november között értékesített több mint 3,3 millió
elektrifikált autóval, amelyből 3,1 milliót tettek ki az öntöltő hibrid elektromos, 24 ezret a lágy hibrid
elektromos, 113 ezret a plug-in hibrid elektromos, 95 ezret az akkumulátoros elektromos és közel 4 ezret a
hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók, a Toyota továbbra is vezeti az elektrifikált autók eladásait,
amelyek világszintű értékesítéseinek 35%-át, európai eladásainak pedig 75%-át jelentik, az arány pedig
folyamatosan és dinamikusan nő. Az innováció, valamint a robotika és mesterséges intelligencia autóipari
alkalmazásában is élenjáró japán autógyártó így továbbra is egyértelműen az iparági zöldülés, és az azonnali,
drasztikus CO 2 -kibocsátáscsökkentés motorja.
A fenitek ismeretében talán nem meglepő, hogy a 2023-as év a profitabilitás szempontjából is a vállalat
történetének legsikeresebb éve lehet, végleges adatok ugyan még nincsenek de a várakozások szerint az
üzleti évben a Toyota nyeresége megközelítheti a 30 milliárd dollárt, amellyel továbbra is a világ
legnyereségesebb autógyártójának bizonyult. Arról ugyan még nincs adat, hogy kilencedik egymást követő
alkalommal is a legtöbb autóipari szabadalmat bejegyző vállalat volt-e 2023-ban a Toyota, ám annak
ismeretében, hogy a japán autógyártó hagyományosan a nyereségének legnagyobb százalékát innovációra
fordító iparági szereplőnek számít, erre minden esély meg van.
A vállalat motorsport aranykora a felgyorsítja a forradalmi technológiák bemutatkozását a közutakon
A motorsportra kezdetektől a fejlesztések motorjaként, és az új technológiák legkeményebb körülmények
közötti tesztelési lehetőségeként tekintő Toyota kétségkívül a több, mint egy fél évtizede a TOYOTA GAZOO
Racing versenyistálló által összefogott motorsport tevékenységének aranykorát éli. A Toyota tavaly minden
releváns megmérettetést megnyert, amelyen elindult, legyen szó a Rallyvilágbajnokságban sorozatban
harmadik konstruktőri és egyéni világbajnoki címről, a Hosszútávú Világbajnokságban szerzett sorozatban
ötödik konstruktőri és egyéni világbajnoki címről, vagy épp a második egymást követő évben megnyert
Dakarról. A tavalyi sikerek azonban ugyancsak tudatos építkezés eredményei: a mára a Rally
Világbajnokságban és a Hosszútávú Világbajnokságban is hibrid elektromos erőgépekkel versenyző, a kisebb
szériákban, de még a Dakaron is magát hidrogén belsőégésű hajtással is megmérető Toyota ugyanis az
elmúlt hat évben 4 konstruktőri és 5 egyéni rally világbajnoki, 5 konstruktőri és 5 egyéni hosszútávú
világbajnoki címet, és 3-3 Dakar aranyat és ezüstöt szerzett. A versenyistálló által a legmagasabb szinten
tesztelt technológiák pedig hamar utat találnak a közutakra is, először a GR előtaggal illetett sportautókban és
a motorsport ihlette GR Sport modellekben bemutatkozva majd a sztenderd autókba is bekerülve.
A magyarok kedvenc autómárkája meghatározó szerepet tölt be a piac zöldülésben
Hosszú út vezetett idáig, ám a Toyota mára stabilan a magyar autóvásárlók kedvenc autómárkájának számít:
a 2015-ban a magyarországi személy- és kisteherautópiacon még csupán a hetedik legkedveltebb márkának
számító Toyota az elmúlt években stabilan lépegetett előre, majd 2020-ban először a magyarországi
forgalomban maradó autókról valós piaci képet mutató kivonásokkal tisztított piacon, 2022-ben pedig a teljes
újautópiacon is megszerezte az elsőséget, amelyet 2023-ban toronymagasan sikerült megőriznie. Ebben
kiemelt szerepe volt annak, hogy a márka nem csak a globális, hanem a magyar autópiaci zöldülés motorja is.
Abban, hogy 2023-ban tavaly történelmi csúcsot, 52%-ot ért el az elektrifikált autók aránya az
újautóeladásokban hazánkban (25% lágy hibrid elektromos, 17% öntöltő hibrid elektromos, 5% plug-in hibrid
elektromos, 5% akkumulátoros elektromos), meghatározó szerepe van a Toyotának, és prémium márkájának,
a Lexusnak, a Toyota magyarországi eladásainak ugyanis 75%-át, a Lexus értékesítéseinek pedig 98%-át
tették ki tavaly Magyarországon az elektrifikált autók. Érdekesség, hogy míg a Toyota elektrifikált eladásainak
túlnyomó részét az öntöltő hibrid elektromos modellek teszik ki, addig a Lexus esetében az eladások
kétharmadát teszik ki az öntöltő, és egyharmadát a plug-in hibrid elektromos autók. Jól mutatja a Toyota és a
Lexus meghatározó szerepét az újautó eladások zöldítésében, hogy a két márka az összes magyarországi
elektrifikált újautóértékesítés mintegy egyötödét és a lágy hibridek nélküli elektrifikált eladások 40%-át jegyzi.
Néhány évvel ezelőtt ez az arány még 80% körül volt, ám ahogyan azt a Toyota már akkor előre jelezte, azzal
az üdvözlendő folyamattal párhuzamosan, hogy egyre több versenytárs mutat be kínálatában elektrifikált
modelleket, a Toyota és Lexus elektrifikált értékesítései tovább nőnek majd, és abszolút értékben továbbra is
ez a két márka értékesít majd legnagyobb számban részben vagy teljesen elektromos autókat, ez pedig így is
lett.

Félóránként 1 Toyota és nyolc óránként 1 Lexus kelt el itthon 2023-ban miután a japán autógyártó
negyedévet vert rá a piacra

Legyen szó vállalati vagy magánvásárlókról, a környezetbarát elektrifikált autóiról ismert Toyota 2023-ban is a
magyarországi újautóvásárlók kedvence volt: 30 percenként talált gazdára egy új Toyota az országban, ami
napi 48 darabos eladást jelent, ám a prémium piacon látványosan előretörő Lexus sem szégyenkezhet a napi
3 darabos eladással. Mindkét márka történelmi eredményt ért el ugyanis a stagnáló magyarországi
újautópiacon, miután a Toyota 15%-al, 17.300 darabra a Lexus pedig 47%-al, 1.100 darabra növelte
értékesítéseit hazánkban. Ezzel a Lexus magyarországi történetében először ért el négyszámjegyű
értékesítést, a Toyota pedig legközelebbi versenytársához képest brutális, háromhavi átlagos értékesítésének
megfelelő 4.750 darabos előnnyel végzett az élen, 38%-al több autót értékesítve mint a második
legkelendőbb márka. Ezzel a Toyota a teljes magyarországi újautó piacon 1,8 százalékpontos részesedés
növekedést elérve 13,5%-os részesedéssel bizonyult a legnépszerűbb autómárkának, míg a Lexus a teljes
piacon 0,3 százalékpontos növekedéssel 0,9%-ra növelte részesedését, a prémium piacon pedig 5,6%-os
részesedést ért el, ami 1,5 százalékpontos növekedést jelent. Az összesített magyarországi Toyota és Lexus
értékesítések 2023-ban történelmi rekordot beállítva elérték a 18.400 darabot, ami a teljes piacon kimagasló,
14,4%-os együttes piaci részesedést jelentett.

A magán és vállalati vásárlók egyaránt a zöld autózásra szavaztak

2023-ban hazánkban a magánvásárlók körében 19,5%-os részesedéssel, a flottavásárlók között pedig
11,3%-os részesedéssel bizonyult abszolút favoritnak a Toyota. Ez annyit tesz, hogy tavaly minden ötödik
magánszemély a környezetbarát japán márkát választotta, és minden kilencedik új céges autó Toyota volt. A
Toyota a személyautópiacon 13,2%-os részesedéssel bizonyult a legkedveltebb újautó márkának, míg a
haszongépjármű piacon 14,8%-os részesedéssel a történetében először a második legnépszerűbb választás
volt.
A világ legnépszerűbb autói ott vannak a magyarok kedvencei között is
2023-ban a Toyota modelljei Magyarországon szinte minden jármű és méretkategóriában dobogós helyen
végeztek, öt szegmensben, a Yaris, a Corolla, a RAV4, a Hilux és a Proace City Verso esetében a kategória
legnépszerűbb autójának bizonyulva. A magyar autóvásárlók kedvencei között tavaly is ott volt a világ
legnépszerűbb autójának számító Toyota Corolla épp úgy, mint a piacra valósággal berobbanó Yaris Cross, a
világ elsőszámú pickupjaként ismert Hilux, a világ kedvenc kisautójaként jegyzett Yaris, a nagy favorit C-HR,
vagy épp a világ legkelendőbb SUV-jának számító RAV4.
A Toyota Central – Europe immáron második egymást követő évben a legnagyobb európai Toyota
importőr
Második egymást követő évben talált a legtöbb új Toyota és Lexus modell gazdára a Toyota Central Europe
által összefogott klaszterben, Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban. Jóllehet
a négy ország összesített, 1 milliós újautópiaca messze elmarad az olyan nagy nyugat-európai piacoktól, mint
Németország (3,1 millió), az Egyesült Királyság (2,25 millió), Franciaország (2,15 millió) vagy épp
Olaszország (1,75 millió), ebben a négy országban több Toyota (150.000 darab) és Lexus (14.000 darab)
talált gazdára, mint az említett piacok bármelyikén. Ennek oka, hogy a régióban a legmagasabb a
környezettudatos japán autógyártó piaci részesedése Európában. Magyarország, Szlovákia, Csehország és
Lengyelország egyesített piacán ugyanis a Toyota 13,9%-os, a Lexus pedig ezek prémium piacán 8,6%-os
részesedést szerzett. Ezzel az európai Toyota eladások 16,7%-a, és a Lexus értékesítések 19,2%-a, azaz
gyakorlatilag ötöde ebben a négy országban történik.
Elképesztő, sosem látott mértékű modellinvázió érkezik 2024-ben
A Toyota és a Lexus 2024-ben még magasabbra emeli a tétet, és valóságos modellinvázióval igyekszik még
tovább erősíteni piaci pozícióját és megőrizni szerepét a magyarok kedvenceként: a Toyota 14, a Lexus pedig
négy, a két márka tehát összesen 14 vadonatúj vagy frissített modellt mutat be az idei évben
Magyarországon.

2024-ben bemutatkozó vadonatúj Toyota modellek:

C-HR
Camry
Land Cruiser
Proace MAX (áruszállító és személyszállító kivitelben)
új, akkumulátoros elektromos B-SUV (az Urban Crossover Concept sorozatgyártott változata)
2024-ben megújuló Toyota modellek:
Yaris
GR Yaris
Yaris Cross

 Proace City

Proace City Verso
Proace
Proace Verso
 Hilux
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Lexus modellek:
LBX
LM
2024-ben megújuló Lexus modellek:
UX
NX
A páratlan modelloffenzíva értékesítési volumen fronton is meghatározó vadonatúj modelljei a Toyota
esetében a C-HR és a Camry, valamint a Proace MAX, amely a kishaszongépjármű piac egy olyan
meghatározó, a haszongépjármű eladások 33%-át kitevő szegmensbe érkezik, ahol a Toyota eddig nem volt
jelen. Izgalmas vadonatúj modell lesz emellett a Yaris Cross méretosztályában érkező vadonatúj
akkumulátoros elektromos kompakt crossover, amelynek előfutára a tavaly decemberben leleplezett Urban
Crossover Concept.
A Lexus esetében a két legfontosabb újdonságot az LBX és az LM jelenti, előbbivel a környezettudatos japán
luxusautómárka belép a prémium kompakt crossover szegmensbe, míg utóbbival gyakorlatilag új kategóriát
teremt, léteznek ugyanis a prémium márkák kínálatában több személy szállítására alkalmas buszok, ám az
LM-hez fogható, a repülők első osztályát idéző luxus személyszállító nincs a piacon.