2030-ra 30 elektromos motort és robogót mutat be a Honda

Az elektromos motorkerékpárok üzletágának jövője kapcsán hívott össze nagy szabású
sajtótájékoztatót a Honda Motor Co., Ltd. A rendezvényen többek között Katsushi Inoue
ügyvezető igazgató, egyben az elektromos fejlesztésekért felelős részleg irányítója és Daiki
Mihara, a motorkerékpár- és szerszámgép üzletág első számú embere tartottak előadást és
a következő témákat érintették:
 

A márka illetékesei még magasabbra

 teszik a lécet: az előirányzott 3,5 millió helyett 4,0
millióra növelik 2030-ig az évente eladott elektromos Honda motorkerékpárok számát (a
jelenlegi 500 000-ről), s mindent megtesznek az e-motorok népszerűségének növeléséért 1 .

A Honda idén három új EB (ti. elektromos kerékpár*) értékesítését indította el, ezek közül a
Honda Cub e: Kínában, az EM1 e: elektromos moped pedig Japánban és Európában kezdte
meg pályafutását.

Ugyancsak új, világszerte forgalmazott modellként lép majd színre a – 2023-as JAPAN
MOBILITY SHOW bemutatott – SC e: Concept tanulmánymodell sorozatgyártású változata,
melyet további „élményközpontú” és plug-in rendszerű elektromos motorkerékpárok
1 * Kínában a 25 km/óránál nem nagyobb csúcssebességű járműveket elektromos kerékpárként tartják nyilván.
Ez a kategória az akkumulátoros rásegítésű kerékpárokat nem foglalja magában.
Mindemellett a gyorsasági, a csupasz-, a terep- és a gyerekmotorok
osztályában is megjelennek majd a Honda áramos kétkerekűi, sőt jönnek az e-ATV-k is, így
2030-ban már a vállalat motorkerékpár-választékának fele, több mint 30 modell lesz
elektromos üzemű.
A Honda rengeteg tapasztalatot szerzett a belső égésű erőforrással felszerelt
motorkerékpárok fejlesztése során, így képes azonos műszaki alapon nyugvó
modellcsaládok kidolgozására, továbbá olyan új, úttörő típusok megalkotására, amelyek a
gyorsítást, a haladást, a kanyarodást és a megállást illetően is a legmagasabb színvonalat
képviselik. A már megszerzett tudáson felül a Honda egyéb területeken is komoly
előrelépésre készül. A jövőbeni elektromos modellek a mobilkommunikációra épülő és
egyéb digitális szolgáltatások révén még nagyobb menetkomfortot nyújtanak majd, funkcióik
pedig a vásárlást követően is bővíthetőek lesznek.
Az akkumulátort, hajtómotort, vázat és futóművet magában foglaló platform moduláris
rendszerben is használható, így rengeteg modellváltozat születhet. További előnye, hogy
gyorsan és hatékonyan hozhatóak létre új, felhasználói igényekhez tökéletesen
alkalmazkodó motorkerékpárok, és a költségek is alacsony szinten tarthatóak.

A mobilkommunikáción alapuló szolgáltatások különösképpen fejlettek lesznek ezeknél a
modelleknél. A rendszer lehetőséget ad majd vásárlás utáni szoftverfrissítésre és újabb
funkciók hozzáadására, méghozzá OTA (azaz over-the air) és egyéb kapcsolatok
segítségével.

A márka tovább folytatja a Honda RoadSync kommunikációs rendszer fejlesztését, és
bizonyos 2024-ben érkező, új modelleknél már elérhető lesz az IVI névre keresztelt fedélzeti
információs rendszer is. Ez ajánlásalapú navigációval támogatja majd a pilótát, és például az
is kiderülhet az összegyűjtött adatokból, hogy hol vannak a közelben töltőállomások.

A 2026-ban érkező újdonságokban úgynevezett dolgozik majd, s természetesen még
fejlettebb mobilkommunikációs rendszerrel kerülnek a szalonokba. A jövőben a belső égésű
motorral felszerelt és az elektromos járművektől egyaránt begyűjti az adatokat a márka,
hogy még jobban megértse, mire van szüksége a motorosoknak és miként használják
kétkerekűjüket. Ezek alapján a Honda olyan felhasználói élményt kínálhat vásárlóinak, ami
csak a márka termékeire jellemző, egyszersmind lehetőséget teremt, hogy ügyfelei új
felfedezéseket tehessenek és még biztonságosabban közlekedhessenek.

Ami az akkumulátorokat illeti, a jelenleg alkalmazott, háromrészes lítium-ion akkumulátorok
mellett lítium-vas-foszfát (LFP) telepeket is fejleszt a Honda, ezek bevezetését 2025-re
tervezi. A különböző, eltérő kapacitású és árú akkumulátoroknak köszönhetően a Honda
többféle járművet, illetve sokoldalúbb termékeket gyárthat, azaz kibővítheti választékát.
Ráadásul közép- és hosszútávon a Honda új, nagyobb energiasűrűségű akkumulátorok
kidolgozásán és integrálásán dolgozik, nagy figyelmet szentelve a jelenleg még fejlesztés
alatt álló szilárdtest-akkumulátoroknak.

Az elektromos Honda motorkerékpárok elterjedését nagyban elősegítheti, hogy interneten is
megvásárolhatóak lesznek 2 , tehát a vevőknek nem szükséges személyesen felkeresnie a
márkakereskedéseket. Emellett természetesen a Honda több mint 30 000 értékesítési pontja
is megmarad, így bármilyen úton is szerzik be új járművüket a jövőbeni Honda-ügyfelek,
teljes nyugalomban tehetik.

További jó hír, hogy a Honda „élményközpontokat” hoz létre a főbb városokban (pl. Indiában
és az ASEAN-országokban), ahol az emberek megismerhetik az értékeket, melyekkel az
elektromos Honda motorkerékpárok gazdagabbá tehetik életüket. Erősségeit,
márkakereskedéseit és továbbfejlesztett internetes szolgáltatásait kihasználva új, integrált
on- és offline érintkezési pontokat ajánl a klienseknek a Honda, hogy a lehető
legkényelmesebb és legnyugalmasabb módon vásárolhassanak és közlekedhessenek.

A Honda 2030-ig igyekszik felére csökkenteni cserélhető akkumulátoros, elektromos
motorkerékpárjainak árát. Addigra megjelennek az optimalizált cellájú akkumulátorokkal
felszerelt, plug-in rendszerű, azaz konnektorról tölthető Honda modellek is, és megtörténik a
közös modulok kidolgozása, így még gyorsabban és hatékonyabban készülhetnek majd a
járművek, pláne, hogy lesznek olyan üzemegységek, melyek kizárólag elektromos
motorkerékpárokat gyártanak.

Az áramos modellek előállításához eleinte a belső égésű modellek gyártásához is használt
eszközöket használja majd a Honda, de hogy stabil gyártási rendszer jöhessen létre és
meglegyen a – 2030-ig előirányzott – 4 milliós éves darabszámhoz szükséges termelési 
kapacitás, 2027-ig számos új, kizárólag elektromos motorkerékpárokat készítő gyáregységet
állít üzembe. Ezekben a – gyártásoptimalizálás érdekében – új technológiákat és modulos
rendszert vezet be a japán cég, így a hagyományos szerelősoroknál 40%-kal rövidebb
„futószalagokon” öltenek majd formát a motorkerékpárok. Minden egyes elektromos
motorkerékpárokra szakosodott gyáregység 50 milliárd jenes (kb. 11,6 mrd Ft) beruházással
épül majd, és évi 1 millió kétkerekű elkészítésére lesz alkalmas.

A beszerzésre vonatkozólag is változtatásokra készül a Honda – a nagyobb részegységek
helyett akár alkatrészenként is történet a vételezés. A koncepció az alapanyagárak és a
logisztikai költségek csökkentésével válik teljessé, hiszen így tovább fokozható a beszerzés
hatékonysága és a termelékenység. A motorkerékpárok elektromos átállásának érdekében
a Honda 100 milliárd jent fektet be a jelenlegi, 2021 és 2025 közötti időszakban, és további
400 milliárd jent költ 2026 és 2030 között. Ez azt jelenti, hogy összesen 500 milliárd jent
áldoz fejlesztésre az évtized végéig.

2031-ben és azt követően további gyártási rendszerek kiépítésével és termelékenységének
növelésével fokozza globális versenyképességét a Honda, valamint tovább fejleszti
szoftvertechnológiáját, hogy a lehető legtöbb elektromos motorkerékpárt értékesíthesse. A
cél, hogy a teljes motorkerékpár-üzletág által termelt profit 2030-ra elérje a 10%-ot, az
elektromos motorkerékpároknál jelentkező haszon pedig az 5%-ot. 2031 után már az
elektromos motorkerékpárok területén is 10% feletti profitot szeretne a vállalat, és teljes
hasznát is szeretné növelni.

Akárcsak a belső égésű motorkerékpárok esetében, az elektromos kétkerekűeknél is nagy
hasznot hozó struktúra kiépítésére törekszik a Honda, ezáltal a teljes motorkerékpár-üzletág
nyereségesebb lehet.

A Honda tevékenységét továbbra is a vállalat jelmondata határozza meg: „Az álmok ereje –
Így hozzuk mozgásba Önt.” E szellemiség hívja életre a Honda által megálmodott
mobilitási megoldásokat, melyek egyre több ember számára adnak lehetőséget, hogy
gazdagabbá tegyék életüket és előre vigyék a társadalmat. Kérjük, ne adja alább elektromos
motorkerékpárokra vonatkozó elvárásait! A Honda az előttünk álló években leszállítja
vásárlóinak az első példányokat.