Vadonatúj üzemanyagcellás rendszerét mutatja be a Honda az Európai Hidrogénhéten

 

 

Vadonatúj, következő generációs üzemanyagcellát mutat be a november 20. és 23. között
esedékes 2023-as Európai Hidrogénhéten a Honda. A Hydrogen Fuel Cell Stack Module
névre keresztelt rendszer nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a márka működése 2050-re
világszerte karbonsemlegessé váljon, ezért is határoztak úgy a cég illetékesei, hogy a
Brussels Expo területén megrendezett European Hydrogen Weeken is közszemlére teszik.

Ultramodern mivoltáról nemcsak kis mérete, rendkívüli ereje és kivételes tartóssága
árulkodik, hanem sokcélúsága is, hiszen személy- (FCEV) és haszongépjárművekbe,
építőipari eszközökbe és a telepített áramtermelő egységekbe egyaránt beépíthető. A
Honda az üzleti és technológiai partnerekkel való együttműködés vízióját kínálja az
üzemanyagcellás rendszer alkalmazásainak kiterjesztése érdekében, és minden potenciális
együttműködő partnert arra ösztönöz, hogy látogasson el az I90-es standra a 7-es
csarnokban az Európai Hidrogén Héten.

A Honda már most is számos olyan céggel dolgozik együtt, amelyek a későbbiekben
alkalmazhatják majd a rendszert, így a tervezési és az integrációs szakaszban is segíthetik
az üzemanyagcella a fejlesztését. Tekintettel a rendszer kiforrottságára, a vállalat már a
2020-as évek közepén megkezdheti az értékesítést.
–Idestova 30 éve járunk élen a hidrogénalapú üzemanyagcellás rendszerek
fejlesztésében, és hisszük, hogy hamarosan elérjük a piaci bevezetéshez szükséges
keresleti szintet – osztotta meg gondoltait Ingo Nyhues, a Honda Motor Europe európai
üzleti tervezésért és fejlesztésért felelős igazgatója.– Új, fejlett üzemanyagcellánk
tökéletesen alkalmas rá, hogy kielégítse a nullemissziós áramforrás iránti ipari
igényeket, így rendkívül gyors átállást tesz lehetővé. Kis méretének, nagy
teljesítményének, egyedülálló tartósságának és rövid üzembe helyezési idejének
köszönhetően roppant sokoldalú, különösképpen, hogy hideg környezetben is
használható. A hidrogénhasznosítás és FCEV-értékesítés kapcsán szerzett három
évtizedes tapasztalat biztos alapként szolgál az új európai iparágak meghódításához,
nem mellesleg átfogó támogatást jelent a térségnek, hogy elérje zéróemisszió
kapcsán kitűzött céljait – tette hozzá.

Tekintettel a hidrogén egyedi tulajdonságaira, az üzemanyagcellás rendszer várhatóan
különösen hatékony energiaforrásként szolgálhat majd mind a nagy igénybevételű,
nagyméretű mobilitási termékek és a nagyméretű infrastruktúra, mind a gyors feltöltést
igénylő mobilitási termékek esetében, ahol ezt akkumulátorokkal nehezen lehetne
működtetni. E jellemzők alapján a Honda négy fő területet határozott meg az
üzemanyagcellás rendszerének felhasználására mind a közlekedési, mind az ipari
szektorban.

Üzemanyagcellás (FCEV) és -haszongépjárművek

A Honda rengeteg energiát fektet abba, hogy tiszta üzemű, alacsony zaj- és rezgésszintű
üzemanyagcella-rendszereket hozzon létre, amelyek nehéz-tehergépjárművekben juthatnak
szerephez. Az új fejlesztésekkel a szállítmányozási, árufuvarozási és logisztikai ágazat
igényeit igyekszik kielégíteni a Honda, azaz olyan fenntartható hajtáslánc-technológiákon
dolgozik, amelyekkel nehéz rakományok is eljuttathatók nagy távolságokra.

Ezt bizonyítja, hogy a Honda Motor és Isuzu Motors idén májusban megkezdte a következő
generációs üzemanyagcella-rendszerrel felszerelt nehéz-haszongépjárművek közös
fejlesztését és tesztjét. A két vállalat azt tervezi, hogy már a jelen pénzügyi év vége előtt,
azaz 2024. március 31-ig elindítja a tanulmánymodell közúti, bemutatójellegű próbáit. Ha
minden a tervek szerint alakul, 2027-ben érkezhet a sorozatgyártású változat, ami összegzi
az eddig megszerzett tudást és tapasztalatot.

Telepített áramtermelő

Az adatközpontok áramigénye jelentősen megnőtt, hiszen a felhőalapú számítás és az
úgynevezett ’big data’-alapú adatbázisok kezelése rengeteg energiát emészt fel, ráadásul
egyre nagyobb szükség van tartalék energiaforrásokra az üzletmenet-folytonossági
tervezéshez (BCP). A keresletet kielégítendő a Honda ezen a területen is megkezdi az
üzemanyagcellára épülő, telepített generátorok alkalmazását, azaz tiszta és csendes
tartalék áramforrást biztosíthat.

Építőipari gépek

A Honda szakemberei azon dolgoznak, hogy az építőiparban is kihasználhatók legyenek a
hidrogénalapú rendszerek előnyei. A vállalat különféle zéróemissziós építőipari gépek,
például üzemanyagcellás markolók és homlokrakodók fejlesztésében vesz részt, s további
alkalmazási lehetőségeket keres a szektorban.

A Honda üzemanyagcella-technológiája és hidrogént hasznosító tevékenységei

A Honda több mint 30 éve folytat hidrogéntechnológiákkal és az üzemanyagcellás
személygépjárművekkel (FCEV) kapcsolatos kutatásokat és fejlesztéseket. 2002-ben
mutatta be a Honda FCX-et, mint az első zéróemissziós FCEV, amelyet az Egyesült
Államokban és Japánban lízingelhettek az ügyfelek. További előrelépést jelentett, a két
igencsak környezetbarát modell, a 2008-ban bemutatott Honda FCX Clarity és a 2016-ban
debütáló ötüléses Clarity Fuel Cell szedán, amelyek a hagyományos járművekkel azonos
teljesítményt tudott nyújtani.

A Honda hidrogénnel kapcsolatos tevékenysége túlmutat a termékeken. Európában a
Honda R&D Europe (Deutschland) a németországi Offenbachban található bázisán zöld
hidrogéngyártó üzemet hozott létre, hogy az energiagazdálkodás területére is kiterjessze a
tevékenységi körét. Ez a legújabb létesítmény a fotovoltaikus rendszerekből származó
felesleges napenergiát elektrolízis útján zöld hidrogén előállítására használja fel.
Ha szeretne többet megtudni a European Hydrogen Weekről (helyszín: Brussels Expo),
kérjük, látogasson el a www.euhydrogenweek.eu honlapra.

Oszd meg ezt a cikket!