A 2024-es Tokiói Autószalonon ünnepli világpremierjét a Toyota GR Yaris

 

Bemutatását követően szinte azonnal ikonná vált, egyszerre zengtek róla ódákat a szaksajtó
képviselői és azon sportautórajongók, akik kipróbálhatták magukat a volánja mögött. Miden
várakozáson felüli sikernek bizonyult, a Toyota azonban úgy döntött még magasabbra emeli a tétet:
jelentős fejlesztéseket kapott a Rally Világbajnokságban harmadik egymást követő évben kettős,
gyártói és egyéni világbajnoki címet szerző autógyártó a motorsport tüzében kovácsolt
nagyteljesítményű hatchback modellje, az immáron legendás GR Yaris.

 A soros háromhengeres 1,6 literes turbómotor maximális teljesítménye 280 lóerőre (206 kW) emelkedett, nyomatéka pedig 390 Nm,
amelyhez immár vadonatúj a versenyautóktól elvárt váltási sebességre képes nyolcfokozatú GAZOO
Racing Direct automata sebességváltó is elérhető. 

A Toyota GR Yaris emellett újratervezett,
versenyautók ihlette digitális műszeregységet kapott a legfontosabb kezelőszervek és adatforrások
még optimálisabb elhelyezése érdekében. Ha ez nem volna elég, tovább növelték a karosszéria
merevségét, miközben még erősebb lett a felfüggesztés is. Az állandó összkerékhajtás új, választható
vezetési módokkal egészül ki. Európában a „Circuit” specifikációjú változat lesz elérhető, amelyben
alapfelszereltségként benne van a hűtés csomag. Arról, hogy az autó mikortól rendelhető, a gyártó a
következő hetekben ígért tájékoztatást, az első példányok azonban még idén megérkezhetnek a
szerencsés tulajdonosokhoz.
Az új Toyota GR Yaris ma debütál a 2024-es Tokiói Autószalonon, és olyan műszaki, formatervezési és
konstrukciós fejlesztésekkel gazdagodott, amelyek még nagyobb vezetési élményt ígérnek. A GR Yarist a
bevezetéskor olyan elismerés és lelkesedés övezte, hogy a Toyota úgy vélhette, teljesítette feladatát. Itt volt
egy autó, amely egy csapásra a hot-hatch szegmens élére katapultált: egy rally világában született, telivér
gép, amely minden versenytársat maga mögé utasított. Ez azonban valójában csak a történet kezdete volt.
Az első autó gyártása óta eltelt három év alatt intenzív erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy még
jobbá – erősebbé, közvetlenebbé, vonzóbbá, és bár ezt talán nem könnyű elhinni, de még élvezetesebbé –
tegyék. A TOYOTA GAZOO Racing mérnökei, a mesterpilóták, valamint a motorsport- és rally-szakemberek
együtt dolgoztak a folyamatos fejlesztés szellemében, hogy gazdagítsák a GR Yaris alapvető karakterét, mint
„driver-first” autó, amely arról a különleges élményről szól, amelyet attól a pillanattól kezdve élvezhet a
vezető, hogy a volán mögé ül és beindítja a motort.
A változtatások listája igen hosszú, ami igazolja az „új GR Yaris” megnevezést. A legfontosabb elemek közé
tartozik a világelső háromhengeres turbómotor továbbfejlesztése, amely még nagyobb teljesítményt és
nyomatékot biztosít, valamint a vadonatúj nyolcfokozatú GAZOO Racing Direct automata sebességváltó
bevezetése, amelyet a versenysportban szükséges gyors váltásokhoz terveztek. A GR Yaris egyedi GR
futóművét tovább erősítették, az utastérben a műszerfal elrendezését és a vezetési pozíciót átdolgozták, hogy
még autentikusabb, sportautós érzést nyújtson, akár országúti vezetés, akár versenyzés közben. A
felfüggesztést is a jobb kezelhetőség és a nagy terhelés alatti robusztus teljesítmény érdekében állították be –
a rugóerő átdolgozott értékeket kapott és egy megerősített első lengéscsillapító-egység is bekerült. Az új GR
Yarisban minden megvan, ami az eredetit sikeressé tette, és még annál is több. Ennek eredményeképpen azt
ígéri, hogy még messzebbre kerül a versenytársaktól. Az Európában elérhető„Circuit” változatot
nagyteljesítményű hűtés csomaggal érkezik, amely egy kiegészítő hűtőt, intercooler vízbefecskendezést és
módosított légbeömlőt tartalmaz.

GR Yaris: páratlan sikertörténet

A GR Yaris tökéletesen demonstrálja, hogy a Toyota és a TOYOTA GAZOO Racing sportrészleg milyen
elkötelezett az egyre jobb autók motorsporton keresztül történő fejlesztése mellett. Kezdettől fogva az volt a
cél, hogy ez nem csak egy újabb hot hatch lesz: ez egy olyan autó, amely mérnöki és tervezési szempontból
közvetlenül hasznosította a TOYOTA GAZOO Racing Rally Világbajnokságban szerzett sorozatos bajnoki
tapasztalatát. Az új motor, az új elektronikus összkerékhajtási rendszer és a testre szabott futómű mind a terv
része volt. Amikor a sorozatgyártású autó a sajtó és az ügyfelek kezébe került, a fogadtatás messze
felülmúlta a Toyota várakozásait. A modell 2020-as bevezetése óta több mint 18.000 autót adtak el
Európában, és a vásárlók 99 százalékos elégedettségi mutatót produkáltak. Az eladott példányok többsége a
Circuit változat volt, ezért döntöttek úgy, hogy az új modellnél erre a kivitelre összpontosítanak. A vásárlók
között számos sportautó-rajongó van, akik a GR Yarist méltónak tartják arra, hogy gyűjteményükben a
lényegesen erősebb presztízsmodellek mellett foglaljon helyet. A GR Yaris tehát túlmutat a kategorizáláson:
egy külön szegmensbe tartozik, és azonnal sportklasszikus lett belőle. Az új GR Yarist eredményező
fejlesztési program a „fejlessz, versenyezz, hibázz, javíts” koncepciót követi. Ez azt írja le, hogy a fejlesztési
pontok keresése során az autót a határokig - szó szerint az alkatrészek töréspontjáig - űzték.
„Az új GR Yaris minden egyes eleme magában foglalja a valós motorsport helyzetekből, valamint a
mesterpilótáinktól, verseny- és rallyversenyzőinktől származó tudást és szakértelmet.” – avat be Naohiko
Saito főmérnök.

Még nagyobb teljesítmény és nyomaték, még jobb kezelhetőség

A bevezetéskor a GR Yaris turbómotorja a világ legerősebb háromhengeres sorozatgyártású motorja volt.
Most még többet kínál: a teljesítmény 19 lóerővel nőtt, a vezető pedig további 30 Nm nyomatékot kap – a
csúcsértékek így 260 lóerőről és 360 Nm-ről 280 lóerőre és 390 Nm-re emelkednek. Ez az új teljesítményszint
megerősíti az autó kategóriaelsőségét, növeli előnyét a versenytársakkal szemben, és olyan autentikus
versenyautó-érzést nyújt, amely megerősíti, hogy a Toyota megvalósította azt a törekvését, hogy egy
rallyautót küldjön az utcára. A motorteljesítmény növelésével egyidejűleg lépéseket tettek a tartósság
megőrzése érdekében. Ismét a versenypálya és a rallyversenyek színtere volt a próbapálya, a motort a Japán
Rally Bajnokságban és a Japán Hosszútávú Versenyen tesztelték a végsőkig. A részleteket tekintve
megerősített vezérmű, az új anyagból készült kipufogószelep és a D-4ST üzemanyag-befecskendezési
nyomás növelése. Új, kopásálló gyűrűkkel ellátott könnyű dugattyúk kerültek beépítésre, és egy új
szívónyomás-érzékelőt is kapott a rendszer. Az új modellt egyetlen „Circuit” változatban kínálják majd, amely
egy hűtési teljesítménycsomagot is tartalmaz. Ez utóbbi egy új segédhűtőt tartalmaz, amely javítja a
megbízhatóságot a maximális teljesítményt kihasználó felhasználáskor, illetve módosításokat eszközöl a
légbeömlőn és egy intercooler vízbefecskendezést is alkalmaz.

Szupergyors váltás az új GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval

A vadonatúj, nyolcfokozatú GAZOO Racing Direct automata sebességváltó bevezetése – amelyet a már
bevált hatfokozatú kézi váltó mellé kínálnak opcióként – az egyik legjelentősebb változás az új GR Yaris
frissítése során. Az új egység tervezésekor a Toyota a lehető leggyorsabb visszaváltási sebesség elérésére
összpontosított. Létezik automata üzemmód is: ennek használata lehetővé teszi, hogy a vezető erősebben
koncentráljon a kormányzásra, valamint a fék- és gázpedál használatára. Míg a hagyományos
sebességváltás a jármű viselkedésére támaszkodik, mint például a lassulás G-ereje és a sebesség, az új
sebességváltó optimalizált szoftverét arra is finomhangolták, hogy érzékelje, hogyan használja a vezető a
féket és a gázpedált. Ezáltal előre jelzi, hogy mikor van szükség sebességváltásra, még mielőtt a jármű
viselkedésében változás következne be, így a sebességváltás a vezető szándékait tükrözi, és hasonlóan
működik, mint a profi sofőröknél. A pályatesztek során az új rendszer bizonyította értékét, és segített a kézi
váltós kivitelnél gyorsabb köridőket elérni. A kezelhetőséget az alapfelszereltségként járó első és hátsó
részlegesen önzáró Torsen differenciálművek támogatják. Az olyan problémák megoldása érdekében, mint az
automata rendszerek hőkárosodással szembeni sérülékenysége, valamint a nagy kapcsolási sebesség és a
vezethetőség egyensúlyának szükségessége, a GR mérnökei többszöri anyag- és szoftver-felülvizsgálatot
végeztek. A tesztprogram során a TGR World Rally Team versenyzői különböző felületeken, többek között
havas utakon is kipróbálták a rendszert Finnországban. Az egységet a Japán Rally Bajnokságban, a
TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge-ben és a Super Taikyu sorozatban is használták. A
sebességfokozatok számának hatról nyolcra emelése lehetővé teszi, hogy a sebességváltó szorosabb
áttételekkel rendelkezzen. Emellett új nyomatékszabályozó rendszer és a kompakt, nagy reakcióidejű lineáris
mágnesszelep is az előnyére vált. A kuplungban használt, rendkívül hőálló anyag és a vezérlőszoftver
beállításai világszínvonalú váltási sebességet eredményeztek. A D programban kiemelkedő váltásokkal
szolgál az autó, és a prediktív sebességváltó-választó funkció tökéletesen igazodik a vezető szándékaihoz. A
hűtési követelményeket az automatikus sebességváltó alapfelszereltségként beépített folyadékhűtőjével
oldották meg. Egy új vezetési üzemmód-választó funkcióval az autót a sportos vezetéshez és a mindennapi
használathoz egyaránt testre lehet szabni: a Sport, Normal és Eco üzemmódok különböző beállításokat
tesznek lehetővé az elektromos szervokormány, a légkondicionáló működése, a gázreakció és a vezető
műszerfali kijelzője számára. A GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval felszerelt modelleknél a
váltóérzet és a fokozatkiválasztása is beállítható. A kapcsolási érzet a Sport üzemmódban reakcióorientált, a
Normal és Eco üzemmódokban pedig egyensúlyban van a rántás és a gyorsaság. Sport üzemmódban a
reakció élvez elsőbbséget a D programban, míg az M program használata a leggyorsabb váltást biztosítja. A
vezető megtapasztalhatja, hogy a 4.900 fordulat/perc és a 7.200 fordulat/perc közötti piros fordulatszám-
sávban dolgozva igazi élmények várják. A jelenlegi GR Yarishoz hasonlóan az optimális tapadást és vonóerőt
a GR-FOUR elektronikusan vezérelt, állandó összkerékhajtás biztosítja. Ez a kifejezetten az autóhoz
kifejlesztett rendszer három üzemmódban – Normal, Sport és Track – állítja be az első és hátsó tengelyek
hajtásának egyensúlyát a vezetési szituációnak megfelelően.

A megnövelt karosszériamerevség még jobb futómű és kormányreakciókat biztosít

A GR Yaris könnyű karosszériáját még merevebbé tették a ponthegesztések mintegy 13 százalékos
növelésével és mintegy 24 százalékkal több szerkezeti ragasztóanyag alkalmazásával. Ennek
eredményeképpen az autó görbületi reakciója, a kormányzás visszajelzése és a tapadásérzet javult,
továbbfejlesztve az amúgy is feszes és rendkívül kifizetődő futóművet. A platformot kifejezetten az autó
számára tervezték, a Yaris GA-B szerkezetének első részét és a Toyota nagyobb GA-C platformjából
kialakított új hátsó részt ötvözve. A könnyű, de merev felfüggesztési rendszereket megtartották – elöl
MacPherson rugóstagok, hátul pedig kettős keresztlengőkaros egységek –, de a versenyzőktől kapott
visszajelzések alapján módosításokat végeztek. Az első lengéscsillapítók karosszériához való rögzítésénél
plusz csavarokat alkalmaztak, amelyek kiküszöbölik a szerkezeti deformációkat, amelyek akkor fordulhatnak
elő, amikor a felső persely deformálódik a nagy terhelés során. Az első és a hátsó rugókat szintén az
optimális teljesítmény és a jobb kezelhetőség érdekében állították be.
A motorsport világa ihlette új vezetőtér
A GR Yaris utasterében jelentős változtatásokat hajtottak végre, hogy a vezetőtér autentikusan sportos érzést
keltsen, olyan kialakítással, amely hű az autót meghatározó „driver-first” elvekhez. A GR csapata a
versenypilótáktól kapott információkat vette alapul a kezelőszervek újrapozícionálásához és a vezető számára
gyorsabb, könnyebb hozzáférést biztosító kezelőszervek kialakításához. A profi pilóták és rallyversenyzők is
közvetlenül beleszóltak a változtatásokba. A versenyautó vezetése során gyakran használt kezelőszerveket,
mint például az intercooler vízbefecskendezés, a VSC-OFF és a vészvillogók, közelebb helyezték a
vezetőhöz, hogy többpontos öv használata esetén gyorsan és könnyen elérhetők legyenek. Az utasoldalon a
műszerfal tálcája nagyobb lett, így van hely további mérőműszerek vagy egy navigátor monitorjának
felszerelésére. A műszerfal felső élének 50 milliméterrel alacsonyabbra helyezésével, a visszapillantó tükör
áthelyezésével és a kezelőpanel 15 fokkal a vezető felé történő elfordításával javult a vezető látótere a
kormánykerék mögül. A műszeregység egy új, 12,3” teljesen digitális kijelzőből áll, két elrendezési móddal,
normál és sport, és az utóbbi a sportolásra összpontosító adatokat kínálja. A kialakítás mentes minden
felesleges díszítéstől, így a grafikák világosak, az információk pedig azonnal láthatóak és érthetőek. Az
automata modellnél a kijelzőn a sebességváltó olajhőmérséklete és egy vizuális figyelmeztetés is megjelenik,
emellett egy hangjelzés is figyelmezteti a vezetőt, ha a motor fordulatszáma túl magas a visszaváltáshoz.
Precíz változtatásokat végeztek, hogy a vezető a legjobb testhelyzetben foglalhasson helyet. Az ülés 25
milliméterrel lejjebb került, és a kormánykerék is ennek megfelelően lett beállítva. A váltás irányát a
versenyautó vezetéséhez igazítva megváltoztatták, így a vezető a lefelé kapcsolásnál előre nyomja a kart, a
felfelé kapcsolásnál pedig hátra húzza – ezt a részletet a mesterpilóta és a Toyota vezetője, Akio Toyoda
(alias „Morizo”) támogatta.

Vérforraló külső formai részletek

Ahogy az egy ilyen telivér gépnél elvárható, a GR Yaris külsején végrehajtott változtatások messze nem
egyszerű kozmetikai módosítások. Az átdolgozásokban ismét a profi versenyzők és mesterpilóták
visszajelzései és a motorsportban szerzett tapasztalatok játszottak főszerepet. Az alapvető felépítés
változatlan maradt: a GR Yaris egy háromajtós modell, amely önmagában egy különálló modell: csak a hátsó
lámpák, az antenna és a külső tükrök származnak az ötajtós Yarisról. A modell minden elemét átdolgozták az
optimális leszorítóerő, aerodinamika és tapadás érdekében. Az autó elején új acélhálót kapott az alsó
hűtőrács, amelyet a vastagság, a szilárdság és a súlycsökkentés optimális egyensúlyára állítottak be. Az
oldalsó hűtőrács nagyobb nyílással rendelkezik, az alsó lökhárító pedig új, osztott szerkezetű, ami
megkönnyíti és kevésbé költségessé teszi a javítást vagy cserét. Hátul az alsó díszléc alsó peremén lévő
nyílás lehetővé teszi a padló alól a levegő távozását, csökkentve ezzel a légellenállást, javítva az autó
manőverezhetőségét és stabilitását, valamint eloszlatva a kipufogórendszerből származó hőt. 

A köd- és tolatólámpák áthelyezésre kerültek az alsó lökhárítóból a hátsó kombinált lámpákba integrálva, csökkentve
ezzel a sérülés kockázatát. Hasonlóképpen, a magasan elhelyezett féklámpa a hátsó légterelőről a hátsó
ajtóra került, így a hátsó lámpák egy vonalban vannak, és a hátul haladó járművezetők számára jól láthatóak.
A féklámpa áthelyezésével a légterelő cseréje vagy személyre szabása is egyszerűbbé vált. Az új GR Yaris
egy új külső színt kapott, a nikkelezüst képében, a már bevált jellegzetes árnyalatok – érzéki vörös, éjfekete
és hófehér/gyöngyfehér – mellett, amelyek a TOYOTA GAZOO Racing színeit képviselik. Az új felszereltsége
közé tartoznak a legújabb generációs Toyota Safety Sense rendszerek, a navigáció és a digitális kulcs. Az
automata modell magasabb felszereltséget nyújt majd kovácsolt kerekekkel, hátsó és oldalsó kamerákkal és
prémium JBL hangrendszerrel. 

Rallybajnokok ihlette különkiadások

A Toyota különleges kiadásokat készít az új GR Yarisból, amelyeket a Rally Világbajnokság (WRC) két
sztárpilótájáról neveztek el. A Sébastien Ogier Special Edition és a Kalle Rovanperä Special Edition a 2023-
as Tokiói Szalonon bemutatott koncepciómodelleken alapul. Ezeket a január 25-28. között megrendezésre
kerülő Monte-Carlo Rally versenyen, az FIA WRC idei nyitófordulóján mutatják be.

 

 

Oszd meg ezt a cikket!