Így működik az EU-ban az e-segélyhívó rendszer

„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Az Autós Nagykoalíció
népszerű figyelemfelhívó-oktató áprilisi témája az Európai Unióban immár évek óta működő autós
e-segélyhívó rendszer.
Sokan talán nem is tudják, hogy a 2018. március 31. után gyártott személyautók és
kishaszongépjárművek tartalmaznak egy nagyon hasznos telekommunikációs rendszert, amelynek
hivatalos neve: 112-es hívószámú fedélzeti e-segélyhívó rendszer. De mi is ez a rendszer, pontosan
hogyan működik és miért érdemes tisztában lennünk azzal, hogy egyáltalán van ilyen az autónkban?
A segítség automatikusan is érkezhet
Az Európai Unió már 2010 előtt sürgette egy olyan telematikai rendszer kiépítését, amely a súlyosabb
balesetet szenvedett közúti járművekben azonnali és automatikus segélyhívást kezdeményez. Végül
2015. április 29-én született meg az az EU-s rendelet, amely lefektette a rendszer főbb elemeit.
Ennek lényege, hogy 2018 tavaszától a járművek csak abban az esetben kaphatnak típusbizonyítványt
az EU-ban, amennyiben az előírásoknak megfelelő e-segélyhívó rendszerrel szerelték fel. Műszaki
oldalról közelítve a rendszer magában foglal egy nyilvános hálózaton működő mobilkommunikációs
eszközt, amely a jármű egyéb érzékelőinek adatait képesek továbbítani az adott baleseti helyszínhez
legközelebbi (vagy legalkalmasabb) segítségnyújtókhoz.
A rendszer a tagországokban egységes hívószám alatt működő 112-es segélyhívón alapul. Súlyos
baleset esetén a segélyhívás automatikusan felépül és – bár elsődlegesen hangátvitelre törekszik –
nem feltétlenül szükséges hozzá, hogy az autóban ülők képesek legyenek kommunikálni a központtal,
mert a jármű helyadatait, előzetes haladási irányát a jármű adatformátumban megküldi a
központnak.
Mi is kérhetünk segítséget
A rendszer képes arra, hogy a jármű vezetője, vagy utasai saját maguk is kapcsolatba lépjenek a
központtal. Erre a célra egy központi, könnyen elérhető felületen elhelyezett nyomógom szolgál.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a rendelet előírja a véletlenül kezdeményezett segélyhívások
elkerülését a nyomógomb fizikai kialakításának köszönhetően. Ezért az „SOS” gombok aktiválása
általában legalább két mozdulatot, vagy hosszabb gombnyomást igényel.
Természetesen erős az adatvédelem
A rendelet részletesen tartalmazza azt is, hogy a rendszer milyen adatokat kaphat, mit és meddig
tárolhat. A magánélet védelméről szóló részben kizárják, hogy az adatok a veszélyhelyzet elmúltával
is rendelkezésre álljanak, az adatok folyamatos, vagy múltbéli nyomon követése és lekérdezhetősége
pedig nem lehetséges. Ezen kívül a rendszer memóriájából is folyamatosan törlődnek az adatok.

Érdemes tisztában lenni vele, hogy az autónkban van ilyen rendszer
Azt nem lehet pontosan kihámozni a rendeletekből, hogy maga a segélyhívás milyen
járműparaméterek együtt állása esetén kezdeményeződik automatikusan. Annyi tudható, hogy az
ütközés előtti sebesség, a légzsákok állapota, vagy (amennyiben van) a borulásérzékelő adatai
lehetnek irányadók, de fontos, hogy ezeket a paramétereket a gyártók egyedileg határozzák meg.
Előfordulhat, hogy a hanghívással bejelentkező segélyközpont meglepi a jármű vezetőjét, vagy
utasait, amennyiben nem tudja, hogy járműve ilyen rendszerrel van felszerelve. Fontos, hogy
segélyhívó rendszerek már a 2018-as modellév előtti járművekben is megtalálhatók, de mivel ezek
még az egységes rendelet előtt gyártott autók, előfordulhat, hogy nem a 112-őt, hanem a gyártó
saját assistance központját hívja a rendszer, ezért javasoljuk, hogy a márkaszervizekben, vagy a
kezelési útmutatóból minden járművezető tájékozódjon a pontos működésről.
Az autók kezelési útmutatójában természetesen részletes leírást találunk az e-segélyhívó
működéséről és jogi hátteréről is. Hasznos lehet, ha a járművünk átvételét követően
áttanulmányozzuk a használati útmutatót és megtanuljuk a manuális segélyhívás indítás módját is. A
rendszer részeként a kocsiban GSM telefonmodul és műholdas helymeghatározó rendszer működik
függetlenül attól, hogy a járműben van-e fedélzeti navigáció, vagy beépített telefon.
Az e-segélyhívó rendszer előnyei
Ez a rendszer csökkentheti a segítségnyújtásig eltelt időt, kiküszöbölheti, hogy a cselekvőképtelen
sérültek segítség nélkül maradjanak. Az e-segélyhívó a legalkalmasabb központot éri el a helyszín
függvényében, az autó utasainak pedig semmilyen egyéb tennivalójuk nincs, és nem jelent hátrányt,
ha az adott ország nyelvét nem beszélik a sérültek.
Jó utat és balesetmentes közlekedést kívánunk!

Oszd meg ezt a cikket!