A Nissan hűsítő fényezéstechnológiát tesztel

A Nissan egy olyan innovatív
járműipari festéket tesztel, melynek célja a gépkocsik utasterének
hűsítése a nyári melegben, ezzel csökkentve a légkondicionáló rendszer
energiafelhasználását.
A sugárzásos hűtési termékek specialistájával, a Radi-Cool-lal együttműködve
kifejlesztett festék metamateriális, szintetikus kompozit anyagokat tartalmaz,
amelyek szerkezete olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek a
természetben általában nem fordulnak elő.
A projekt a Nissan különböző fejlesztéseinek egyike, amelyek segítségével
elősegítik az utazást, de egyben erősítik a környezettudatosabb és
fenntarthatóbb társadalmak kiépítését is.
2023. novemberében a Nissan 12 hónapos megvalósíthatósági kísérletet kezdett
a Haneda tokiói nemzetközi légikikötőben. A Japan Airport Terminal Co., Ltd.,
Radi-Cool Japan, és az All Nippon Airways (ANA) repülőtéri szolgáltatóval
közösen indították a teszteket. A Nissan hűsítő fényezését egy, az All Nippon
Airways (ANA) flottájába tartozó Nissan NV100 szolgálati kocsira helyezték fel.
A Haneda repülőtér nagy, nyitott aszfaltja tökéletes környezetet biztosított a
festék, magas hőmérsékletű közegben való teljesítményének értékeléséhez.
Bár még csak a tesztelési fázisban van a projekt, az eddigi eredmények nagyon
bíztatóak. Egymás mellett a napon parkolva a Nissan hűsítő festékkel kezelt
járműve akár 12 Celsius-fokkal alacsonyabb külső felületi hőmérsékletet és akár
5 Celsius-fokkal hűvösebb belső teret mutatott a hagyományos autófestékkel
ellátott járműhöz képest.
A festék hőkezelési teljesítménye különösen szembeötlő, ha a jármű jelentős
ideig áll a nap alatt. A hűvösebb utastér nem csak kellemesebb, de kevesebb
légkondicionálást is igényel, hogy kényelmes hőmérsékletre hűtsük azt le. Ez
segít tehermentesíteni a motort, vagy elektromos járművek esetén csökkenti az
akkumulátor igénybevételét. Mindkét hajtáslánc esetén várhatóan javul a
teljesítmény és az utasok utazási élménye is.
A Nissan hűsítő festékében megtalálható metaanyag kettő mikroszerkezetű
részecskét tartalmaz, amelyek a fényre reagálnak. Az egyik visszaveri a
napsütésben található infravörös közeli sugarakat, amelyek a hagyományos
fényezésekben molekuláris szinten okoznak rezgést, amivel hőt termelnek.
A másik részecske teszi lehetővé az igazi áttörést. Olyan elektromágneses
hullámokat gerjeszt, melyek ellensúlyozzák a Nap sugarait, ezzel a járművet érő

energiát a járműtől a légkörbe irányítják. Ez a két részecske együttesen segítik a
Nissan hűsítő festékét, abban, hogy csökkentse a tetőre, motorháztetőre,
ajtókra és lemezekre irányuló hőt.
A fejlesztés vezetője Dr. Susumu Miura, a Nissan Kutatóközpont Fejlett Anyagok
és Feldolgozás Laboratóriumának vezető menedzsere és szakértője. Vezető
szerepet játszott a Nissan díjnyertes zajcsökkentő akusztikai anyagának
kifejlesztésében, és karrierje nagy részét a Nissannál annak szentelte, hogy
feltárja az autók csendesebbé, hűvösebbé és hatékonyabbá tételének
lehetőségeit.
„Az az álmom, hogy olyan autókat alkossak, amelyek energiafogyasztás nélkül
lehetnek hűsebbek.” fejtette ki Miura. „Ez kifejezetten fontos az az elektromos
autók korszakában, ahol nyáron, a légkondicionálók működése jelentős hatással
van a járművek akkumulátorának töltöttségére.”
Bár a hűsítő festék nem újdonság, de eddig főleg épületek és építmények
esetében alkalmazták. Általában nagyon vastag rétegben festőhengerrel kell
felvinni a felületre. Mivel nincs világos fedőréteg, érintéskor meszes maradványt
hagyhat maga után.
Miura legfőbb kihívása a festékek autóipari fejlesztése során annak a biztosítása
volt, hogy a festék átlátszó fedőlakkot is tartalmazzon, festékszóróval is fel
lehessen vinni a fedőréteget, és hogy megfeleljen a Nissan szigorú belső
minőségi elvárásainak.
A kutatás 2021-es indítása óta Miura és csapata több mint 100 mintát tesztelt és
jelenleg a 120 mikronos vastagságú változatot vizsgálják, ami megközelítőleg
hatszor vastagabb, mint az átlagos autóipari fényezésnél használt festékréteg.
Megbizonyosodtak róla, hogy ellenáll a sónak, a hámlásnak, a lepattogzódósnak,
a karcolásoknak és a kémiai reakcióknak, valamint megerősítették a
színkonzisztenciát és a javíthatóságot. A kutatás előrehaladtával Miura és
csapata folytatja a vékonyabb, de ugyanolyan szintű hűtési teljesítményt nyújtó
lehetőségek feltárását.
A tesztelések során Miura csapata abban reménykedik, hogy a jövőben egyedi
megrendeléseknél és szélesebb színválasztékban is kínálni tudják majd ezt a
speciális fényezést.
Miura nagy potenciált lát ebben a projektben, főleg a kishaszongépjárműveknél,
leginkább a kisteherautók és a mentőautók esetén, amelyek a nap legnagyobb
részét az utakon töltik.

Oszd meg ezt a cikket!