Megújult a legendás Honda Gold Wing

2018-ban a Honda mérnökei tetőtől talpig áttervezték a Gold Winget. Munkájuk eredményeként a korábbinál jelentősen könnyebb, új vázra és szintén új, dupla lengőkaros első felfüggesztésre épülő modell született, amit egyebek mellett elektromos mozgatású szélvédővel, Apple CarPlay™ alkalmazással, intelligens kulccsal (Smart Key), négyállású üzemmódkapcsolóval, hegymeneti asszisztenssel (Hill Start Assist) és kipörgésgátlóval (Honda Selectable Torque Control, HSTC) tettek még vonzóbbá. Mozgatásáról hatalmas, hathengeres erőforrás gondoskodik, melynek hatékonyságát hengerenként négy szelep fokozza. A 2020-as modellév továbbfejlesztett üzemanyag-befecskendező rendszert és DCT-t hozott, így még könnyebben irányítható a modell kis sebességnél, a Tour kivitelt pedig áthangolt futóművel és nagyobb utaskapaszkodóval látták el. Mindezt egy új, roppant látványos fényezéssel fejelték meg a legendás japán gyártó szakemberei, tudniillik a Matt Ballistic Black Metallic színben pompázó Gold Wing DCT mellett a Pearl Glare White Gold Wing Tour is megjelent a választékban.

 

A Honda Gold Wing már a 999 cm3-is ősmodell 1975-ös bemutatkozásakor ikonná vált, s azóta is az utazómotorok legjobbjaként tekinthetünk rá. Több évtizedes pályafutása során mérete és összlökettérfogata is folyamatosan nőtt, egyúttal luxus, minőség és kényelem terén is évről évre egyre magasabbra tette a lécet.

 

Két évvel ezelőtt újabb mérföldkőhöz érkezett a típus, méghozzá történetének talán legjelentősebb állomásához. A vásárlói igények változására reagálva a Honda munkatársai radikális változtatásokat hajtottak végre a modellen, teljesen új irányba kormányozva az ikonikus zászlóshajót. Elődjével szemben ez egy karcsú, könnyű és elképesztően fordulékony jármű lett, ami olyan vezetési élményt nyújt, ami a fiatalabb pilótákat is lenyűgözi. 

 

Hogy az újonc még magasabb műszaki színvonalat képviselhessen, a 2020-as modellévre még kifinomultabbá tették a fejlesztők, a menetkomfortot és a manőverezhetőséget egyaránt számottevően javítva. Hatékonyabbá vált a látványos, hathengeres boxermotor is, így még nagyobb teljesítmény, illetve nyomaték kényezteti a vezetőt és utasát a stílusos kalandozások során.

 

2. Áttekintés 

 

Az ultramodern vázra és hajtásláncra több verzió épül. Az alapmodell GL1800 Gold Wing néven lép színre, míg a levehető túradobozzal kínált átiratot GL1800 Gold Wing Tourként hozza forgalomba a Honda. A nagyobb kényelem és a sokoldalúság jegyében mindkét változat megvásárolható dupla kuplungos automatikus váltóval (DCT), tehát az is partnerre lelhet a modellben, aki nem kíván kapcsolgatni.

 

A 2018-as modellfrissítés gyümölcseként az új Gold Wing méretben alul múlja őseit, tudniillik az új motornak és váznak köszönhetően sokkal kompaktabb lett. Ráadásul az új építésmódnak hála az ülés is előrébb kerülhetett, ezáltal irányhatóság és kényelem terén is nagyot fejlődött a típus. Az alumínium hídváz tervezése a dupla lengőkaros első futóműtől indult, ez a – nagyobb rugóutat, kifinomultabb csillapítást, precízebb irányítást és kisebb súrlódási veszteséget szavatoló – építésmód tette ugyanis lehetővé, hogy előrébb kerüljön az erőforrás és a nyereg. A futómű-karakterisztika természetesen elektronikusan szabályozható.

 

A hathengeres, optimalizált boxermotor, finoman szólva, magával ragadó jelenség, teljesítménye és forgatónyomatéka is függőséget okoz. Barátságos habitusát nemcsak az elektronikus gázmarkolatnak (Throttle By Wire, TBW) köszönheti, hanem a négyállású, TOUR, SPORT, ECON és RAIN programokat felkínáló üzemmódkapcsolónak is és legalább ennyire fontos munkát végez a kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control, HSTC), az aktuális menetüzemmódnak megfelelően működő felfüggesztés, a kombinált fékrendszer (Combined Brake System, CBS), valamint a Hegymeneti Asszisztens (HSA) és az üzemanyag-fogyasztást mérséklő Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) is.

 

A hatfokozatú lábváltó helyett hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltót (DCT) is kérhetnek a vásárlók. Az új egység kuplungérzete és váltási sebessége éppúgy az aktív menetüzemmódhoz igazodik, miként az is, hogy milyen fordulatszámon kapcsol fel és le az erőátvitel. Mindezt elektromos üzemű, előre-hátra gurulást segítő sétafunkcióval egészítették ki, míg a hagyományos váltóval felszerelt változatnál úgy működik a tolatás, ahogy korábban. További fontos információ, hogy a 2020-as modellévre a DCT és az üzemanyag-befecskendező rendszer vezérlését is átprogramozták, hogy a motor irányítása kis tempónál még könnyebb legyen.

 

A technikai fejlesztések hatására a 2020-as Gold Wing nyújtotta szabadságérzet semmihez nem fogható – a vezetési élményt, a teljesítményt és a stílust illetően egyaránt szintet lépett a modell. Bár teljesítménye jelentősen nőtt, még elődeinél is pihentetőbb, ugyanis a stílusos, aerodinamikailag hatékony idomzat és az elektromos mozgatású szélvédő páratlan időjárás-védelmet nyújt, a gondosan formázott nyergek pedig az egész napos motorozásokat is kényelmessé teszik. Mindezt intelligens kulccsal (Smart Key), Apple CarPlay alkalmazással és Bluetooth kapcsolattal fűszerezték meg a Honda szakemberei.

 

Elérhető színek:

 

GL1800 Gold Wing – Matt Majestic Silver Metallic

Új GL1800 Gold Wing DCT – Matt Ballistic Black Metallic

GL1800 Gold Wing Tour – Candy Ardent Red, Darkness Black Metallic

GL1800 Gold Wing Tour DCT-vel és légzsákkal – Új Pearl Glare White, Darkness Black Metallic/Grey, Candy Ardent Red/Black

 

3. Főbb jellemzők

 

3.1 Stílus és felszereltség

 

Feszes vonalak és kortárs stílus – már a külső jegyek elárulják, hogy ultramodern hajtásláncra épül a modell

A szélvédő magassága és szögállása is elektronikusan szabályozható

Az elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire, TBW) a sebességrögzítő is finomabban kezelhető

Kimagasló szállítókapacitás a gondtalan túrázás érdekében. A túradobozba két teljes értékű bukósisak is behelyezhető

A navigációs rendszer és a hifi adatai is a hétcolos TFT-kijelzőn jelennek meg

Az Apple CarPlay® segítségével telefonjukat is használhatják az iPhone-tulajdonosok

LED lámpatestek és automatikusan kikapcsoló irányjelzők

Az intelligens kulcs (Smart Key) az indítást és a tárolórekeszek nyitását is megkönnyíti

A Tour kivitelhez immáron alapfelszereltségként járnak a LED ködfényszórók

Két USB-csatlakozó a 2020-as modelleken

Nagyobb utaskapaszkodó a Tour kivitelnél

 

 

A 2018-as Gold Wing teljesen más stílust képviselt, mint felmenője. Megváltoztak az arányok, a nyugodt vonalvezetést lendületesebb formavilág váltotta és sokkal sportosabb benyomást keltett a modell. A fejlesztés során a „Kifinomult forma, feszes stílus” filozófia érvényesült, ennek köszönhető az egyedi sziluett, amihez dinamikus futómű- és motorkarakterisztika, valamint elsőrangú kivitelezési és anyagminőség társul. A merészséget tükröző orr-részt kissé előre döntötték és kompakt idomokból állították össze, hogy a lehető legenergetikusabb legyen az összhatás. 

 

A remekül eltalált övvonal a motor teljes hosszában végigszalad, látványosan osztva alsó és felső részre a régi modellekénél szembetűnően kisebb idomzatot, amelyet éles vonalak és sík felületek alkotta elemekből, az aerodinamikai követelmények figyelembe vételével állítottak össze. A tervezők kiváló munkája és stílusérzéke révén az Gold Wing már megjelenésével elárulja, hogy kimagasló teljesítmény jellemzi.

 

A különleges, dupla lengőkaros első futómű, a hathengeres boxermotor és a hatékony kipufogórendszer feladatán túlmenően dizájnelemként is fontos szerepet játszik, hiszen egyértelműen bizonyítja, milyen hihetetlenül magas szinten áll a modell mérnöki és elektronikai szempontból.

 

Bár a 2018-as módosítások kisebbé és atletikusabbá varázsolták a Gold Winget, kényelmét illetően messze túlszárnyalja a múltbéli generációkat. A fejlesztőcsapat kényesen ügyelt rá, hogy maximális legyen a komfort, ideális a hőháztartás és optimális az aerodinamikai kialakítás. Mindemellett a szabályozott légáramlás megakadályozza a légörvények kialakulását, egyszersmind friss levegőt biztosít a vezetőnek és utasának. 

 

Az elektromosan, egyszersmind fokozatmentesen állítható plexi az utasnak és a pilótának is kiváló időjárás-védelmet nyújt, ugyanakkor kompakt méreteivel növeli a tér- és szabadságérzetet. Extraként nagyobb szélvédő is rendelhető, sőt további légterelőket is kérhetnek a vásárlók. A kezet és a felsőtestet védő idomok állíthatók, a lábat és a lábfejet oltalmazó elemek fixen rögzítettek.

 

Az első és hátsó ülőhely, akárcsak a régi változatoknál, határozottan elkülönül egymástól, így a vezető élvezheti a motorozást, az utas pedig hátra dőlhet és gyönyörködhet a tájban, különösképpen, hogy a 2020-as Gold Wing nagyobb kapaszkodókkal gördül le a futószalagról. Maga a párnázat kényelmes és remekül tart, mindazonáltal nem akadályozza pilótát a mozgásban és kellőképpen karcsú, hogy a lábak könnyedén elérhessék a talajt.

 

Az első és hátsó lámpák egyaránt LED-ek, sőt a 2020-as Tour kivitelhez alapfelszereltségként járnak a LED ködfényszórók. A fényszórók alsó részén 5 polírozott optikai lencse található, ezeknek köszönhető az „ékszerszem”, ami oly egyedivé teszi a Gold Wing tekintetét. Felül a szintén különleges, „sztereoszkóp” hatást keltő távolsági fényszórók kaptak helyet, minden helyzetben kiváló látási viszonyokat garantálva. Az első irányjelzőket a tükrökbe integrálták a és automatikusan kikapcsoló elektronikával egészítették ki a rendszert. Ez nem egy szimpla időkapcsoló, hanem összetett vezérlőprogram, ami az első és hátsó kerekek közötti fordulatszám-különbség alapján számolja ki, hogy mikor esedékes az indexelés befejezése.

 

Továbbfejlesztették a – jobb oldali kapcsolókonzolról kezelhető – sebességrögzítőt is. Ezentúl a beállított érték megjelenik a sebességmérő bal alsó sarkában, az automatikus gyorsítások pedig – hála az elektronikus gázmarkolatnak – sokkal kifinomultabbá váltak, különösképpen az emelkedőkön felfelé. A hagyományos, lábbal kapcsolható váltóval felszerelt modellváltozatok esetében fékezésnél, kuplungkar behúzásakor és a gázmarkolat elfordításakor önműködően kikapcsol a sebességrögzítő. Ha a DCT kivitellel (automatikus üzemmódban) lassít a pilóta, a lassításokat, illetve visszagyorsításokat követően a motor önműködően visszaáll a megadott sebességre, a DCT pedig az optimális üzemmódra.

 

Mielőtt a Honda mérnökei 2018-ban újratervezték a túradobozokat és a tárolórekeszeket, átfogó felmérést készítettek a tulajdonosi szokásokról. Az adatok alapján arra következtettek, hogy a felhasználók általában két-három napos túrákat terveznek, nincs szükségük tehát akkora tárolókapacitásra, amekkorával a Gold Wing előző nemzedéke büszkélkedett.

 

Ennek fényében a túradobozszett teljes befogadóképességét 110 literre mérsékelték, de kényesen ügyeltek rá, hogy a túradobozba továbbra is beférjen két teljes értékű zárt bukósisak. Bárhogy is, a dobozok a rajtuk elhelyezett gombokkal vagy a Smart Key névre keresztelt intelligens kulccsal nyithatók, az extralistán csomagtartókonzol és exkluzív belső táska is szerepel.

 

Üzemanyagtartály űrtartalma 21 liter, az üzemanyag-fogyasztás 5,6 l/100 km.

 

A prémium színvonalú műszeregység nem csak egyedivé teszi a vezetői környezetet, hanem a használatot is megkönnyíti. Digitális képernyőjét kis kontraszttal és sötét tónusokkal tették olvashatóbbá, a szélre eső műszereket pedig enyhén megdöntve építették be, hogy mélységérzetet keltsen az óracsoport. Ezt fűszerezték meg a fémkeretekkel és a LED háttérvilágítással, még nyugtatóbb, elegánsabb és nem utolsó sorban vagányabb megjelenést kölcsönözve a műszeregységnek. 

 

A hétcolos, színes, folyadékkristályos TFT-kijelzőről nemcsak a navigációs és az audiorendszer adatai olvashatók le, hanem a HSTC és a futómű beállításaira is lehetőséget ad. Az információk különféle szegmensekben, logikus sorrendben helyezkednek el, így a pilóta egy szempillantás alatt leolvashatja az értékeket, közöttük a guminyomásra vonatkozókat is, melyek képernyő bal alsó sarkában jelennek meg 

 

A háttérvilágítás intenzitása alapesetben automatikusan, a környezeti fény erősségének függvényében változik, de a vezető maga is beállíthatja. A rendszer összesen nyolc szintet ajánl fel, a maximális fényerősség 1000 cd.

 

A Gold Wing árasztotta kimagasló minőséget mi sem érzékeltethetné jobban, mint a középkonzolon és az intelligens kulcson díszelgő embléma. Ez a háromdimenziós, két tónusú, krómozott táblácska a jellegzetes oroszlánfejjel, a széttárt sasszárnyakkal és a nyitott karmokkal jeleníti meg azt az erőt és méltóságot, amit a modell képvisel. A távirányítóval aktiválhatók a motor különféle rendszerei és szükség esetén biztonsági kulcsként is használható. A beépített jeladónak köszönhetően a tulajdonosnak elő sem kell vennie a Smart Key-t, a motorindítás és a kormányzár oldásához elég, ha zsebében tartja. 

 

Az intelligens kulcs a túradobozszett kezelését is egyszerűbbé teszi. Ha a motor közelében van, a vezető gombnyomással oldhatja a jobb oldali tárolórekesz, valamint a túra- és az oldaldobozok zárjait. Persze a dobozok nemcsak a motoron elhelyezett gombbal nyithatók, hanem a távirányítóval is, így a vezető messziről is „hozzáférést engedhet” a poggyászokhoz. A hidraulikus teleszkópok a nyitást és a záródást is kifinomulttá teszik. A hívásgomb benyomása és nyomva tartása villogtatni kezdi az irányjelzőket.

 

A Gold Wing gazdája az Apple CarPlay® szolgáltatásait is élvezheti, azaz a műszeregységen keresztül is elérheti iPhone-ján tárolt telefonszámait és zenéit. A kapcsolat Bluetooth- vagy USB-alapú lehet, utóbbi csatlakozóból a 2020-as modellváltozaton már kettő található.

 

A kis tömegű hangszórókat helyzete az új üléspozíciónak megfelelően változott, így továbbra is tiszta és élethű a hangzás, az utas pedig saját kezelőpanelt kapott, hogy még nagyobb kényelemben utazhasson. A gombok a jobb oldaldoboz felső részén kaptak helyet, s a hangerő mellett a forrás kiválasztására, valamint „előre tekerésre” is lehetőséget ad.

 

A navigációs rendszer adatai színes, hétcolos, folyadékkristályos TFT-kijelzőn jelennek meg, amit a műszeregység kellős közepére építettek be a Honda mérnökei. Hogy a helymeghatározás minden helyzetben pontos legyen, a rendszert – alagutakban is működő - girokompasszal (ti. pörgettyűs tájolóval) egészítették ki. Apró, de fontos változtatás, hogy a célpont törlése és a „menj haza” funkció már egy gombnyomással, menet közben elérhető. Ráadásként a térképeket frissítették a 2020-as modellévre, az útvonaltervezésnél pedig immáron 99 érinteni kívánt helyszín adható meg.

 

3.2 Váz és futómű

 

Alumínium hídváz előre helyezett erőforrással és üléspozícióval

Dupla lengőkaros első futómű és Pro-Arm hátsó lengőkar

A Tour kivitel futóművét áthangolták, hogy még kényelmesebbek lehessenek a kétszemélyes utazások

A csillapítás mértéke elől és hátul egyaránt a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik

A rugó-előfeszítés elektronikusan szabályozható

Blokkolásgátlóval kiegészített kettős kombinált fékrendszer (D-CBS)

 

A Honda Gold Wing présöntésű, alumínium hídvázát a 2018-as modellévre úgy alakították, hogy jóval karcsúbb legyen a korábban alkalmazott szerkezetnél és 40 mm-rel előrébb helyezhessék benne az erőforrást. A váznyúlványok falvastagságát minden területen optimalizálták, így már sétatempónál is kifinomult és stabil a Gold Wing, és a szűk városi utcákban éppoly könnyen kezelhető, mint országúton vagy autópályán.

 

A vezető és az utas üléspozíciója 36, az első kerék pedig 24 mm-rel (teljes összenyomódásnál mérve) került előrébb. Utóbbit a dupla lengőkaros első futómű tette lehetővé, melynek további előnye, hogy finomabb csillapítást nyújt az úthibákon és kanyarodás közben, mint a hagyományos villa, ugyanis nem súrlódnak a teleszkópok belső és külső csövei. Szintén a súrlódás csökkentése miatt döntöttek úgy a Honda mérnökei, hogy minden kormányzáshoz és felfüggesztéshez kapcsolódó tengelyt csapágyaznak.

 

A kormányzást – a két villatartó konzol révén – teljesen elszeparálták a csillapításról gondoskodó központi rugóstagtól, ezáltal mozgékonyabb lett a Gold Wing (csökkent tehetetlenségi nyomatéka) és kisebb erő szükséges a kerék elfordításához. A természetes kormányérzet titka a gondosan elhelyezett kormányban, a kisebb tömeget mozgató kormánytengelyben és a szabadalmaztatott kormányösszekötő-rudakban rejlik.

 

A blokkolásgátlóval kiegészített kettős kombinált fékrendszer (D-CBS) minden helyzetben optimálisan osztja el az első és hátsó kerékre jutó fékerőt. Míg a 2018 -előtti modellnél két motor szabályozta az ABS működését, a jelenkori Gold Wingben, kisebb ABS-modul dolgozik, ami a – korábbinál jelentősebb könnyebb – fékrendszer vezérlőegységét is magában foglalja. Az elektronika folyamatos kapcsolatban van a központi ECU-val, így a fékerő-elosztás mindig megfelel az éppen aktív menetüzemmódnak és mindig maximális a menetbiztonság. A 320 mm-es első tárcsákat hatdugattyús nyergek fogják közre, míg hátul 316 mm-es tárcsa és háromdugattyús féknyereg lassítja a kereket.

 

A Honda által fejlesztett új Pro-Arm lengőkart a 2018-as Gold Wing kapta meg elsőként. Míg a régi konstrukciónál kúpos csapágyakat és merevítőlapokat alkalmaztak a merevség növelésére, az új Pro-Arm teljesen új tengelyrendszert kapott és a motor bal oldalán kapcsolódik a vázhoz. Ez a felépítés egyszerűbbé teszi a karbantartást, ennél azonban sokkal fontosabb, hogy a lengőkartengely felfogatási pontjainak merevítőlapjaira ható erők megváltoztak, így nagyobb szabadságot kaphattak a formatervezők, egyszersmind stabilabbá és könnyebben kezelhetővé vált a Gold Wing.

 

A Pro-Link himbarendszer progresszív karakterisztikát és elsőrangú menetkomfortot biztosít. Bekötésipont-merevítő lapjait optimalizálták és gömb alakú kötéseket alakítottak ki, hogy maximális legyen a merevség és ne csavarodjon a szerkezet.

 

A csillapítás mértéke elől és hátul egyaránt elektronikus szabályozású, és a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik. A rugóstagokba integrált léptetőmotorok tűszelepekkel változtatják a hidraulikafolyadék áramlásának sebességét, s immáron a hátsó rugó-előfeszítés mértéke is elektronikusan vezérelt. Ez egy intuitív rendszer, nem csupán ilyen-olyan számításokról van szó. A négy menetüzemmódtól függetlenül négy – lágy és feszes között változó – rugóelőfeszítés-beállítást is felkínál a rendszer. A pilóta az alábbi lehetőségek közül választhat: csak motoros, motoros és csomagok, motoros és utas, valamint motoros, utas és csomagok. A lehetőségek a TFT-kijelzőn sorakoznak, és a kormányon elhelyezett gombokkal választhatók ki. A 2020-as modellévre a Tour verzió futóművét áthangolták, hogy a pilóta és az utas egyaránt kényelmesebben utazhasson hosszú távokon.

 

A villaszög 30,5°, az utánfutás 109 mm, a tengelytáv 1695 mm, a nedves tömeg pedig mindössze 365 kg (DCT kivitel: 364 kg). A Gold Wing Tour estében az értékek az alábbiak szerint alakulnak: 380 kg a nedves tömeg (MT) és 383 kg DCT kivitellel, légzsákkal.

 

3.3 Erőforrás

 

Hathengeres erőforrás, hengerenként négy szelep

Elektronikus gázmarkolat (throttle-by-wire, TBW) négyállású teljesítményleadást szabályozó üzemmódkapcsolóval

Továbbfejlesztett üzemanyag-befecskendező rendszer javítja a manőverezhetőség kis sebességnél

A kipörgésgátló (HSTC), a csillapítás és a fékerő-eloszlás a menetüzemmódnak megfelelően változik

A DCT változathoz szériatartozékként jár az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) és az Integrált Indítógenerátor (ISG)

Hegymeneti Asszisztens (HSA) 

Hatfokozatú, lábbal kapcsolható erőátvitel váltóasszisztenssel és nyomatékhatárolós tengelykapcsolóval

 

A Gold Wing 2002 óta alkalmazott hathengeres boxermotorját kifinomult járáskultúra és rendkívüli erő jellemzi, alacsony fordulatszámon leadott hatalmas forgatónyomatéka és közvetlen gázreakciója gyorsan függővé teszi a pilótákat.

 

Hogy 1883 cm3-is egység karakterisztikája passzoljon a megújult futóműhöz, a Honda mérnökei átfogó fejlesztésnek vetették alá a 2018-as modellévre. A hatdugattyús, fekvőhengeres motorkonstrukció nem változott, a szelepek száma viszont megduplázódott – ezentúl hengerenként négy szelepen át zajlik a gázcsere. Ennek ellenére a hajtómű még kisebb lett, tömege pedig nem kevesebb, mint 6,2 kg-mal csökkent.

 

Csúcsteljesítménye 93 kW, azaz 126,48 LE (5 500 f./percnél) lett, míg - 4 500 f./percnél jelentkező - legnagyobb forgatónyomatéka 170 Nm. A furatátmérő és a lökethossz egyaránt 73 mm, a jobb és bal hengersor hengereinél pedig 4 mm-es dugattyúeltolás mérhető. Fontos adalék, hogy a 10,5:1 arányú sűrítési viszonnyal büszkélkedő erőforrás hengerhüvelyei alumíniumból készülnek, s 2020-ra még kifinomultabb lett a befecskendező rendszer programja, hogy még könnyebb legyen kis sebességnél terelgetni a modellt.

 

Az Unicam hengerfej szívószelepeit hagyományos (sikló), a kipufogókat pedig görgős szelephimbák mozgatják. A szelephimbák tengelye – a korábbi szelepemelő struktúrával szemben – immáron mindkét oldalon excenteres.

 

Az égéstér felső része is változott 2018-ra, tudniillik a kétszelepes hengerfejnél alkalmazott, kád formájú boltozat helyett immáron sík, döntött „féltető” zárja a hengert. A hatékonyság növelése céljából a szívócsatornák belső kialakítása örvénylésre sarkallja a benzin-levegő keveréket, a dugattyúszoknyák pedig molibdénbevonatot kaptak, hogy még kisebb legyen a súrlódás és még nagyobb az élettartam.

 

Az elektronikus gázmarkolatnak (Throttle By Wire, TBW) hála négyállású teljesítményleadást szabályozó üzemmódkapcsolóval szerelhették fel az új Gold Winget, ezt egészíti ki a kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control, HSTC), az elektronikus szabályozású felfüggesztés és a kettős kombinált fékrendszer (Dual Combined Brake System, D-CBS).

 

A TOUR üzemmód a kényelmet és a teljesítményt szolgálja. Ide kapcsolva 1:1 a gázmarkolat és a fojtószelep elfordulásának egymáshoz viszonyított aránya, a csillapítás és a fékerő-elosztás pedig az alapbeállításnak megfelelően működik. 

 

SPORT üzemmódban a lehető legnagyobb a fojtószelep elfordulásának gázmarkolat-elforduláshoz viszonyított mértéke, a csillapítás feszesebb és nagyobb fékerő jut a hátsó kerékre.

 

ECON-ra kapcsolva a lehető takarékosabbá válik a Gold Wing (kisebb markolat-/fojtószelepelfordulás-arány), a futómű és a fékerő-elosztó hangolása pedig könnyed túrázáshoz igazodik. 

 

RAIN üzemmódban csúszós, nedves útburkolathoz idomul a teljesítmény, a gázmarkolat és a fojtószelep elfordulásának egymáshoz viszonyított aránya a lehető legkisebb, a fékerő alapbeállítás szerint oszlik el, a csillapítás lágy.

 

A Honda Selective Torque Control (HSTC) mind a négy üzemmódban folyamatos, így kedvezőtlen útviszonyok közepette is jól kontrollálható gyorsulást és biztos tapadást garantál.

 

A szimpla fojtószelepházat 2018-ban kettősre cserélték, egyúttal csökkentették a szívósor átmérőjét és falvastagságát, hogy még könnyebb legyen a konstrukció. A szívósor fojtószelep és henger közötti térfogata szintén mérséklődött, így 10%-kal gyorsabbá vált a levegőáramlás és a gázreakció.

 

A levegőszűrőházba két légbeömlőnyíláson át érkezik a levegő, egyik a motor jobb, másik a bal oldalán kapott helyett. A kétoldali „szívással” sikerült elérni, hogy a levegő örvénylő mozgást végezzen, s ne csak egy kis részen, hanem a szűrő teljes felületén át áramoljon a motor irányába. Ez javítja a szűrés hatékonyságát, és kisebb az ellenállásból adódó veszteség is. Tudatos tervezőmunka eredménye a szívócsövek belső kialakítása is, tudniillik a motor – alsó fordulatszám-tartományban jelentkező – gázlengéseihez igazítja a levegőáramlást, ezáltal a legapróbb gázadásokra is gyorsan, nagy nyomaték leadásával válaszol az erőforrás.

 

A modell védjegyének is tekinthető mély basszus erőteljes hangzást kölcsönöz, mindazonáltal nem engedi, hogy a hangerő zavaróvá váljon. A 2018-as modellévre a kipufogócsövek átmérőjét két hengernél 20%-kal csökkentették, mint a többinél, ennek köszönhető a hangerőben, illetve -mélységben érzékelhető változás.

 

Az Integrált Indítógenerátor (Integrated Starter Generator, ISG) több feladatot is ellát: életre kelti az erőforrást, menet közben pedig áramot termel.

 

Mivel a kapcsolódási ponton 2018-tól alkalmazott csillapítóegység az ISG felől és a motor irányából érkező rezgéseket egyaránt továbbította, a korábbi, viszkós erőátvitel helyett hajlított rugóval és gumival ellátott, mechanikus egységet szereltek be, amivel 2,4 kg-ot spóroltak. A Honda igényességét bizonyítja, hogy hagyományos helyett ferde fogazású, csendes működést ígérő fogaskerekek végzik a munkát. 

 

Az ISG az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) működését is halkabbá teszi, és a DCT, valamint az elektronikus gázmarkolat (TBW) révén maga az indítás is kifejezetten lágy. A jobboldalon elhelyezett kormánykapcsolóval bármikor kikapcsolható Alapjárat-leállító Rendszer három másodpercnyi üresjárati üzemet követően automatikusan leállítja az erőforrást, majd a gázmarkolat elfordítására azonnal újraindítja.

 

Az intelligens rendszer a megállásoknál fenntartja a hidraulikafolyadék nyomását, így gázadásnál késlekedés nélkül működésbe hozza a DCT tengelykapcsolóját, Ezzel tovább csökkent a gázadás és az indulás közötti időtartam. A hirtelen reakciók elkerülése végett az elektronikus gázmarkolat vezérlőegysége ügyel rá, hogy a fojtószelep szögállása egyenletesen változzon és mindig lineárisan épüljön fel a teljesítmény.

 

Nagyban növeli a kényelmet és a használati értéket a hagyományos váltóval felszerelt és DCT-modellhez egyaránt kérhető Hegymeneti Asszisztens (HSA), ami emelkedőn és lejtőn állva rögzíti a motorkerékpárt, amíg a vezető nem engedi ki a kuplungot és húzza meg a gázt.

 

Működésének lényege, hogy ha a vezető behúzva tartja a fékkart, az ABS-modul eltárolja a hátsó féknyeregre ható hidraulikus nyomást, és egy ideig (kb. három másodpercig) megőrzi, hogy a Gold Wing ne guruljon előre vagy hátra a meredélyeken. Ha a HSA aktív, apró visszajelzőlámpa világít a műszeregységen.

 

A hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló közé „csillapítóbütyköt” helyeztek, így elkülönül a tehetetlenségi nyomaték, csökken a zaj, javul a váltóérzet, valamint nő az élettartam. A hidraulikus kuplungasszisztens helyét bütykös asszisztens és nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (ti. csúszókuplung) vette át, ezáltal 20 százalékkal csökkent a kuplungkar behúzásához szükséges erő, továbbá finomabbá váltak és magasabb minőségérzetet keltenek a visszaváltások. 

 

 

3.4. Duplakuplungos Automatikus Váltó (DCT)

 

Harmadik generációs, hétfokozatú DCT

A dupla kuplungos automatikus váltó 2020-tól az alapmodellhez is elérhető

Kifinomult, halk és villámgyors sebességváltások

Séta üzemmódban képes „óvatosan” előre vagy hátra gurulni a Gold Wing

A DCT működése szintén a négyállású menetüzemmódnak megfelelően változik

A 2020-as modellváltozat még könnyebben manőverezhető kis sebességnél

 

A Honda több mint 100 000 DCT-vel felszerelt motorkerékpárt adott el Európában mióta ez a különleges erőátvitel 2009-ben megjelent a VFR1200F-ben. Ez már önmagában hatalmas eredmény, de ennél is többet árul el a DCT sikeréről, hogy tavaly – a DCT-vel is megrendelhető modelleknél – az öreg kontinens vásárlóinak 48%-a döntött a dupla kuplungos erőátvitel mellett.

 

Bárhogy is, a Honda által kidolgozott automatikus váltó remekül passzol a Gold Wing motorjához, különösképpen, hogy a 2018-as modellévre továbbfejlesztették a hamamatsuiak . A harmadik generáció már hétfokozatú, így a hosszú távú utazások eszményi partnere, ráadásul minden eddiginél gyorsabban és kifinomultabban kapcsol. 

 

2020-ra ismét csiszoltak a DCT-n, méghozzá arra törekedve, hogy még könnyebb legyen kis sebességnél terelgetni a Gold Winget. Ennek érdekében rövidebb áttételt kaptak az első fokozatok, hogy kisebb legyen a váltások okozta rántás, míg felkapcsolva egyre nagyobbak, hogy autópálya-tempónál is alacsony legyen a motor fordulatszáma. Bármely sebességtartományban is halad a Gold Wing, a fel- és lekapcsolások a legmagasabb minőségérzetet nyújtják, s mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, túlzás nélkül írhatjuk, hogy pár perc alatt megszokják a tulajdonosok.

 

A DCT két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., 3. és 5. fokozatokért felel, a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatért. Hogy a rendszer ne foglaljon nagy helyet, az egyik fogaskerékcsoport tengelye a másikén belül kapott helyet. A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. 

 

Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetők a szélsebes, rángatás nélküli váltások. A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül, végtelenül kifinomultan kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás, túrázás közben pedig több idő jut a tájra. 

 

Bármely sebességtartományban is halad a Gold Wing, a harmadik generációs DCT működése rendkívül csendes és egyenletes. Ez egyebek mellett a léptetővilla és a mozgatókar végére szerelt zajcsillapító gumik jótékony hatásának köszönhető. A kuplung és a váltótengely közé szerelt csillapítórugó feladata, hogy feleméssze a forgásiránynak megfelelő forgatónyomatékot, ezáltal csökkentse a működési zajt és a tengelykapocsló, valamint a váltótengely közötti kapcsolódási hangot a váltások közben.

 

Az új Gold Wing DCT váltója ún. SÉTA üzemmóddal segíti a navigációt. Ide kapcsolva 1,8 km/h-s sebességgel gurulhat előre és 1,2 km/h-val hátra a motor, annak megfelelően, hogy a kormány bal oldalán található +/- gomb melyikét nyomja meg a vezető.

 

A DCT fő váltótengelye üreges, ennek belsejében kapott helyet a másodlagos tengely. Előbbin a páros fokozatok fogaskerekei sorakoznak, s lánccal kapcsolódik a belső tengelyhez, méghozzá az előtéttengely fogaskerekeinek közbeiktatásával. Ez az építésmód a külső tengelyre ruházza a tolatótengely feladatát, így nincs szükség külön tolatótengelyre, tehát sokkal kisebb és könnyebb a szerkezet.

 

A SÉTA üzemmód aktiválásával a DCT tengelykapcsolói a különféle irányokért felelnek: az egyes kuplung hátra, a kettes előre mozdítja a gépet. E technikai megoldás további előnye, hogy nincs szükség váltogatásra, elég a kuplungot kezelni a Gold Wing mozgatásához. Az elektronikus gázmarkolat a kuplung ellenőrzésével folyamatosan szabályozza a sebességet, ugyanakkor állandó motorfordulatot és könnyű kezelhetőséget garantál minden helyzetben.

 

A négy menetüzemmód révén a DCT működése a mindig az aktuális időjárási és útviszonyokhoz, illetve a pilóta vérmérsékletéhez igazodhat. A motorkarakterisztika, a teljesítményleadás jellege és a futómű-beállítás pontosan olyan, mint az MT modell esetében, de a DCT kivitel még élvezetesebbé teszi a motorozást.

 

TOUR üzemmódban kifinomult tengely-, illetve fokozatkapcsolás jellemzi a rendszert, s a teljes fordulatszám-tartományt kihasználhatja a vezető.

 

SPORT üzemmódban közvetlenebb a tengelykapcsolás, az erőforrás pedig főként a középső és a felső fordulatszám-tartományban működik.

 

ECON üzemmódban kifinomult a kuplungkezelés, az elektronika az alsó, illetve középső fordulatszám-tartományban tartja a motort, és az alapbeállításoknak megfelelő a fokozatkapcsolások jellege.

 

RAIN üzemmódban kifinomult a kuplungkezelés, lassabbak a fokozatkapcsolások és a teljes fordulatszám-tartományt kihasználja az elektronika. 

Oszd meg ezt a cikket!