Megújul a Honda népszerű CRF motorcsaládja


A Honda kettős küldetésű, terepen és közúton egyaránt otthonosan mozgó modellje a CRF450R krosszmotor alapjaira épül. Masszív, kis tömegű, modern futóműelemekhez kapcsolódó vázában fejlett, alacsony fordulaton is roppant erős hajtómű bújik meg, ami éppoly tartós és időtálló, mint a többi alkatrész. Elsőrangú összeszerelési és anyagminőségének köszönhetően egyedülállóan megbízható a CRF450L, és szervizintervallumai is páratlanul hosszúak. Az idei évre vadonatúj, még látványosabb grafikát kapott a modell, így a kimagasló használati értékhez továbbra is modern, vonzó külső társul.

Egy igazán sokoldalú motorkerékpárnak minden helyzetben a legjobbat kell nyújtania. Terepen például alapvető elvárás a kis tömeg, a könnyű kezelhetőség és a kifinomult, minőségi futómű, ahogy az erős, kiszámítható, alacsony fordulatszámon is nyomatékos hajtómű és a folyamatos tapadás is elengedhetetlen.

Ezek a tulajdonságok természetesen városban is számtalan előnnyel kecsegtetnek, nem beszélve a karcsú építésmódról, ami legalább annyira hasznos a kocsisorok között, mint a sűrű erdőkben. A megbízhatóság szintén kulcsfontosságú, miként a hosszú szervizintervallumok is a gondtalan, élményekkel teli motorozást szolgálják.

A versenygépek kellőképpen erős alapot adnak a többcélú motorkerékpároknak, de ennél több szükségeltetik a sikerhez. Csökkenteni kell például a kötelező szervizek számát, mert a jármű fenntartása túl nagy terhet ró a hobbimotorosokra. Ezek a pilóták nem vágyak másra, mint megnyomni a gombot, és útnak eredni, minden egyéb csak felesleges nyűg, ami rontja az élményt. Emellett a közúti motorozáshoz szükséges kiegészítőket sem árt igényeikre szabni, hiszen a versenyzésre szánt modellek kezelőszervei sokszor nem elég tartósak és könnyen kezelhetők.

A Honda megérti ezeket az igényeket, ezért olyan motorkerékpárt dolgozott ki, ami közel azonos teljesítményt nyújt, mint a legkeményebb versenygépek, de „normális” szervizintervallumok jellemzik és elsőrangú kiegészítőkkel, illetve lágyan működő gombokkal, kapcsolókkal segíti a közúti motorozást. Az alapokat a legendás CRF450R adta, ebből fejlődött ki az egyedülállóan sokoldalú CRF450L.

Ez egy hamisítatlan, versenypályán tökélyre fejlesztett CRF, ami megjelenését és műszaki megoldásait tekintve egyaránt közel áll krosszra szánt felmenőjéhez, de forgalomba helyezhető és játszva kezelhető a terepes kalandok során. Ennek megfelelően teljes körű szolgáltatást nyújt: amilyen vígan tör előre a földutakon, oly lazán gyűri le az aszfaltos szakaszokat. Mindezt a Hondákra jellemző kimagasló tervezési és összeszerelési minőség koronázza meg, sok-sok boldog, problémamentes kilométert garantálva a szerencsés tulajdonosoknak.

Áttekintés
A versenygéptől a kalandmotorig vezető út sok kihívást tartogatott a CRF450L fejlesztéséért felelős mérnököknek. Először is kellett egy gondosan megtervezett erőforrás, ami megfelel a környezetvédelmi előírásoknak, ugyanakkor futásteljesítmény, használhatóság és motorkarakterisztika terén egyaránt a legmagasabb színvonalat képviseli.

Ettől függetlenül megmaradt CRF450R-nek, de csendesebb és kifinomultabb lett, s ez nemcsak a motorra vonatkozik, hanem a kipufogórendszerre is. A precízebb működés érdekében a befecskendezést és a gyújtást szabályozó elektronika immáron két oxigénszenzortól kapja jeleket, a motorkompresszió csökkent, a főtengely tömegét pedig megnövelték. Maga a váltó hatfokozatú, így a hosszú, nagy sebességű szakaszok is erőlködés nélkül, kedvező fogyasztás mellett leküzdhetők.

Az idomzat egyenesen a CRF450R-ről érkezett, a LED világítás azonban „saját”, s bizony igen hatékony – a fényszóró árasztotta világosság egészen elképesztő. A megnövelt befogadóképességű, titánból készülő üzemanyagtartály nagyobb hatótávolsággal ruházza fel a modellt, és minden közúti motorozáshoz szükséges tartozék alapfelszereltség, beleértve a sebességmérőt és a kürtöt is. Mindezt vadonatúj, igazán feltűnő grafikával fejelték meg a hondások, esztétikai szempontból is a legmagasabb szintre emelve a modellt.

Főbb jellemzők
3.1 Erőforrás

A CRF450R motorján alapszik, de az első „nagyszerviz” csak a 32 000. kilométernél esedékes
A károsanyag-kibocsátás megfelel az EURO 4-es előírásoknak, az önindító alapfelszereltség
A nagyobb tehetetlenségű főtengely javítja a vezethetőséget és a tapadást
Hatfokozatú váltó
Míg a váz-futómű kettős komolyabb változtatások nélkül kerülhetett át a CRF450R-ből, a 449 cm3-es erőforrás számos módosítást igényelt. Úgy kellett átalakítania a Honda mérnökeinek, hogy megfeleljen az EURO4-es szabályozás károsanyag-kibocsátásra és zajszintre vonatkozó előírásainak, nem mellesleg messzemenőkig kiszolgálja a felhasználók igényeit, úgy terepen, mint szilárd burkolatú úton.

Maga a négyszelepes, Unicam motorkonstrukció nem változott, az alkatrészek többsége azonban igen. Nehezebb lett például a főtengely, így 13%-kal nőtt tehetetlenségi nyomaték, a motor pedig még rugalmasabbnak és közvetlenebbnek érződik. Emellett módosítottak a szelepnyitási időn, hogy még nagyobb tartományban legyen erős, illetve nyomatékos a hajtómű, és teljesítményleadása is barátságosabbá váljon. Ráadásként hatfokozatúra cserélték az ötös váltót, hogy egyszerűbb legyen a nagyobb távolságok leküzdése, s új motorburkolatokat dolgoztak ki a mérnökök, hogy még csendesebb legyen a működés.

Átalakították az önindítóként is szolgáló generátort is, hogy igazodjon a LED világítás igényeihez és alacsony fordulatszámon is hatékonyan töltse a nagy kapacitású akkumulátort.

A 96 mm-es furat és a 62,1 mm-es löket nem változott a CRF450R-hez mérten, viszont – a nagyobb futásteljesítményt szem előtt tartva – egy helyett három dugattyúgyűrűt alkalmaztak. A sűrítési viszony 12,0:1, szemben a CRF450R 13,5:1 értékével. További újdonság a PGM-FI befecskendező rendszerhez rendelt, átdolgozott légszűrőház, a két vékony cső helyett egy nagyobb átmérőjűből kialakított, oxigénszenzorral kiegészített kipufogórendszer, valamint az emisszió csökkentését elősegítő légbefúvó rendszer (Air Injection, AI) és a hatékony katalizátor.

A négyszelepes Unicam hengerfej 38 mm átmérőjű szívószelepeit himbás vezérlési rendszer mozgatja, a szelepemelés mértéke a szívóoldalon 7,7, a kipufogóén 6,7 mm. A szeleprugókat ovális keresztmetszetű acélszálból hajlították, a szelepszög a szívóoldalon 9, a kipufogóén 10,5 fok.

A kiváló minőségű, állandó kapcsolatot garantáló rugókkal felszerelt tengelykapcsoló fedelét levéve hét súrlódótárcsát számolhatunk össze, a kopótárcsák pedig 2 mm vastagok, hogy minél gyorsabb legyen a hőleadás. Az első lánckerék 13, a hátsó 51 fogas, a csúcsteljesítmény 25,0 LE, a legnagyobb forgatónyomaték 32 Nm.

A hobbimotorosok elvárásainak megfelelően kifejezetten megbízható és olcsón üzemeltethető a CRF450L, karbantartásra csak igen ritkán van szükség. Az első nagyszerviz a 32 000. kilométernél esedékes, míg az olajat, valamint a levegő- és az olajszűrőt 1000 km-enként ajánlja cserélni a gyártó.

3.2 Váz és futómű

A többcélú koncepciónak megfelelően a váz és a futómű kisebb változtatásokkal érkezett a CRF450R-ből
LED lámpatestek, megnövelt befogadóképességű üzemanyagtartály, alapáras oldaltámasz
Ventilátorral kiegészített, nagyobb hűtőradiátor
A tükrök a CRF450R stílusát idézik, a grafika vadonatúj
A nemrégiben minden porcikájában áttervezett, illetve tovább fejlesztett CRF450R váza és futóműve kiváló alap volt a CRF450L tervezésekor, csupán kisebb módosításokra volt szükség, hogy sokoldalú, közúton is szabályszerűen használható konstrukció születhessen.

Első lépésként kissé távolabbra helyezték egymástól az alumínium hídváz lengővilla-bekötési pontjait, hogy beférjen a hatfokozatú váltó miatt szélesebbé vált erőforrás, majd kormányzárat építettek a villanyakba és poliuretánnal töltötték fel a lengőkart, hogy csökkentsék a zajt. A segédváz azonos az R modellnél alkalmazottal, csupán a hátsó lámpa és a jobb oldalra helyezett kipufogódob felfogatási pontját alakították ki rajta.

A villaszög 28,2°, az utánfutás 122 mm, a tengelytáv pedig 1500 mm, azaz – a stabilabb úttartás érdekében – 18 mm-rel nagyobb, mint a CRF450R esetében. A teleszkópok középtengelyét az R és az L változatnál is 22 mm-rel tolták előre a villanyak középtengelyéhez mérten, az ülés pedig 940 mm-re esik a talajtól.

Elöl 49 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, acélrugós, állítható rugó-előfeszítésű és nyomócsillapítású Showa teleszkópvilla dolgozik, míg hátul Pro-Link himbarendszerre ültetett, minden paraméterében állítható központi rugóstag jutott szerephez. Az első kerékre 260 mm-es, kétdugattyús Nissin féknyereggel társított, hullámos peremű, gyors hőleadású tárcsa került, míg hátul 240 mm-es tárcsa és egydugattyús nyereg emészti fel a mozgási energiát.

Hogy enduroabroncsok is felszerelhetők legyenek, a CRF450R 19 colos hátsó kereke helyett 18 colos felnit választottak a mérnökök. Ráadásként menesztőgumikat is beszereltek, így az 520-as, tömítésekkel és műanyag védőburkolattal tartósabbá tett lánc rántásai kevésbé befolyásolják a 130,8 kg-os menetkész tömeggel büszkélkedő motor viselkedését. Elöl természetesen maradt a 21 colos átmérő, az viszont különlegesség, hogy a kerekek feketére festve kerülnek a CRF450L alá. Az abroncs elöl 80/100 R21, hátul 120/80 R18 méretű.

A CRF450L vadonatúj, hihetetlenül látványos grafikát kapott 2019-re, stílusa azonban még mindig azonos CRF450R-ével, miként a hátsó sárvédő, a két oldalidom és a haspáncél is megegyezik. Komolyabb eltérés egyebek mellett az üzemanyagtartály alatt figyelhető meg, a hűtőradiátor ugyanis nagyobb, mint az R-en, és ventilátorral egészítették ki a hondások. Ahogy az egy modern Hondától elvárható, minden lámpa LED (az irányjelző és a rendszámtábla-világítás is), a – legális közúti motorozáshoz szükséges – sebességmérő, kürt, féklámpakapcsoló és visszapillantó-tükör pedig az alapfelszereltség része. Míg a CRF450R titán üzemanyagtartályába 6,3 liter üzemanyag fér, a CRF450L gazdája akár 7,6 litert is tankolhat, és feltöltés közben nem kell tartania az üzemanyagbetöltő-nyílás fedelét, ugyanis a komfort jegyében zsanért kapott.

HONDA CRF250L 2019

Összegzés:A modellfrissítés eredményeként immáron kétféle – Extreme Red (piros) és Stealth Black (fekete) – színben kapható a Honda sokoldalú endurója, a CRF250L.

A negyedliteres, kettős célú motorkerékpárok az élet minden területén helytállnak. Csekély tömegüknek és karcsú építésmódjuknak köszönhetően könnyedén vágnak át a városi dugókon, ugyanakkor fejlett futóművük és bőséges hasmagasságuk a terepes szakaszok – élvezetes és kényelmes – leküzdését is lehetővé teszi. Semmi nincs tehát, ami útját állhatná a tulajdonosoknak, a helyváltoztatás szabadsága a kezdőknek és haladóknak egyaránt adott.

E gépek közé tartozik az Európában 2012-ben bemutatott Honda CRF250L, ami az idősebb és a fiatal pilóták körében is igen közkedveltté vált az elmúlt időszakban. Előbbiek könnyű kezelhetőségét értékelik nagyra, s gyakorta második motorként tartják, míg az ifjabb korosztály a robogók stílusos, „menő” alternatíváját látják benne. További előnye, hogy mindkét két vásárlói réteg számára adott a biztonságos terepezés lehetősége, tehát valóban bárhol, bármikor használható járművet tisztelhetünk a modellben.

Mivel örökölte a krosszpályákról ismert, neves ősök, nevezetesen a CRF250R és CRF450R génjeit, kifejezetten otthonosan mozog terepen, s ugyancsak remek társ a mindennapokban.

Honda CRF250L – Készen áll a városi és terepes kihívásokra.

Áttekintés
A bevált, erős acélváz és a nagy rugóutakkal felvértezett Showa futómű nem változott, megújult viszont az idomzat, ami a CRF450R minimalista stílusával nyűgözi le környezetét. További erős érv a modell mellett az alapfelszereltség részeként kínált, hátsó keréken kikapcsolható blokkolásgátló, valamint a fordulatszám- és üzemanyagszint-mérővel kiegészített, megannyi információt szolgáltató, digitális műszeregység.

Ezúttal nem módosítottak az erőforráson, s nem is volt szükség rá, hiszen a 2017-es modellfrissítés során teljesen átdolgozták az üzemanyag-befecskendezést, a fojtószelepházat és a levegőszűrőházat, ezáltal a 249 cm3-es egyhengeres nyomatékosabb lett az alsó fordulatszám-tartományban, és csúcsteljesítménye is nőtt.

Főbb jellemzők
3.1 Stílus és felszereltség

A CRF250L igazi, kis hengerűrtartalmú mindenes, amelyet úgy terveztek, hogy esztétikai és műszaki szempontból is a maximumot nyújtsa a tulajdonosoknak. Karcsú felépítése nemcsak városi környezetben nagy segítség, hanem terepen is, hiszen semmi nem akadályozza a pilótát a mozgásban, illetve a terhelésváltásoknál.

A gyors, biztonságos előrejutáshoz az új, átgondolt kialakítású, könnyen leolvasható műszeregység is hozzájárul, tudniillik minden fontos információt megjelenít, közöttük a sebességet, fordulatszámot és a pontos időt is. Hogy a szűk helyeken minél könnyebb legyen a lavírozás, a hátsó lámpát, a hátsó irányjelzőket és a rendszámkeretet magában foglaló egység jóval kompaktabb, mint az elődmodell esetében – ezzel a motor sérülésének kockázatát is jelentősen csökkentették a tervezők.

A 7,8 literes üzemanyagtartály (ebből 1,8 liter a tartalék) és a 3,00 l/100 km-es (WMTC szabvány szerint) üzemanyag-fogyasztás révén a hatótávolság a 250 km-t is meghaladhatja, és az ergonómiára sem lehet panasz, többek között az olyan figyelmes megoldások miatt, mint a zsanéros tanksapka.

Újdonság, hogy idén már elérhető az új Stealth Black (fekete) fényezés is a korábban megismert Extreme Red (piros) mellett, s utóbbit a HRC-versenymotorokról ismerős grafikai elemek teszik még vonzóbbá.

3.2 Váz és futómű

A CRF250L acélvázát két ovális keresztmetszetű hídelem és egy ipszilonbölcső teszi merevvé. A tengelytáv 1445 mm, az utánfutás 113 mm, a szabad hasmagasság 255 mm, míg a villaszöget 27,6 fokban határozták meg a mérnökök. A használatot nagyban megkönnyíti, hogy a tekintélyes szabad hasmagasság dacára az ülésmagasság csupán 875 mm, a menetkész tömeg pedig mindössze 146 kg.

A 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa teleszkópok könnyűek és rendkívül merevek, rugóútjuk 250 mm. Érdekesség, hogy míg az egyik teleszkópban a rugó kapott helyet, a másik a csillapításért felelős. Az első kerék 2 mm-rel megnövelt átmérőjű, 17 mm-es tengelye még merevebbé teszi az első felfüggesztést és a könnyebb kezelhetőséghez is hozzájárul, csakúgy, mint a Pro-Link himbarendszerrel társított, egytartályos Showa központi hátsó rugóstag. A 40 mm-es dugattyúval gyártott egység révén 240 mm-es tartományban mozoghat a kerék, tehát a nagyobb útegyenetlenségek sem okoznak gondot a CRF250L-nek.

A kiváló útfekvést a kúpos, merev, alumíniumból készülő lengővilla is elősegíti, alkalmazásával a rugózatlan tömeget is sikerült minimalizálni. A láncvezető anyagválasztásánál szintúgy a csekély súly volt a szempont, így itt is az alumínium mellett döntöttek a gyáriak.

A 256 mm átmérőjű első tárcsa és a kétdugattyús féknyereg már magában is hatékony lassítást garantál, de a rendszer a szériafelszereltségként kínált, hátsó keréken kikapcsolható, kétcsatornás blokkolásgátlóval vált teljessé. Az elöl 21, hátul 18 colos alumíniumfelniken 3.00-21 51P, illetve 120/80-18M/C 62P jelzésű, „bütykös” gumik feszülnek, s hogy a terepezések során nehogy letörjön a váltókar, behajtható kivitel mellett döntöttek a fejlesztők.

3.3 Erőforrás

A 249 cm3-s, folyadékhűtésű, egyhengeres, DOHC-vezérlésű erőforrás nyomatékosabb lett az alsó fordulatszám-tartományban és csúcsteljesítménye is nőtt, mégis megőrizte egyenletes erőleadását, illetve barátságos habitusát. A – 8500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – maximális teljesítmény 24,8 LE, míg a legnagyobb forgatónyomaték eléri a 22,6 Nm-t (6750 f./perc).

A módosított PGM-FI befecskendezéshez 38 mm átmérőjű fojtószelepet társítottak, amelyhez – egy összekötőcső révén – közvetlenül a levegőszűrőházból érkezik a levegő. A legutóbbi modellfrissítésnél felkerült, elődjénél jóval könnyebb, csupán 450 grammos, kétkamrás kipufogódob átmérője 115 mm, ebben kapott helyet a katalizátor is. Változtak a leömlők is: nagyobb átmérőjükkel segítik a gázcserét, valamint fokozzák a teljesítményt.

Maga az erőforrás himbás vezérléssel készül, furata 76, lökete 55 mm. Az eltolt tengely mentén mozgó dugattyú súrlódását speciális anyagból készült felület és molibdénbevonat mérsékeli, az olajszivattyú belső szerkezetét pedig úgy alakították ki, hogy a kenőanyag „átszellőzhessen”.

A főtengelyt félbevágott, préselt siklócsapágyak ölelik körbe, a csapágyperselyek pedig öntöttvasból készülnek. Mindemellett a 2017-es fejlesztéseknek hála csökkent az erőforrás súlya, kifinomultabbá vált a járáskultúra, merevebb lett a forgattyúház és minimális lett a hőingadozásból fakadó méretváltozás.

A finom működés jegyében a hajtómű rezgéseit kiegyensúlyozó-tengely csillapítja, a váltót és a tengelykapcsolót pedig úgy méretezték, hogy a terepes használat jelentette többletterhelés se okozzon gondot. Úgyszintén az erős igénybevételt figyelembe véve döntöttek a 10,7 kW hőleadású hűtőradiátor és a hatékony hűtőventilátor mellett, mivel ezek kis sebességnél is ideális hőmérsékleten tartják az immáron EURO4-es emissziós besorolású erőforrást.

Oszd meg ezt a cikket!