F-150 Raptor: ugrásra kész a sivatagi ragadozó

 

Amerika első számú teherautó-gyártója, a Ford egy igazi terepes ikont alkotott 2009-ben, amikor bemutatta a sivatagi versenyzés által inspirált F-150 Raptort. Most pedig itt a vadonatúj, harmadik generációs modell, ami új szintre emeli a Raptor remek mechanikáját és technikai megoldásait, és mindezt legfejlettebb konnektivitással ötvözi, aminek köszönhetően az autó az idők során egyre lenyűgözőbb élményt kínál majd tulajdonosának.

 

„A Raptor az eredeti sivatagi gép, aminek képességeit most új szintre emeltük,” mondta Ali Jammoul, a Ford Performance programvezető igazgatója. „A vadonatúj Raptorban a Built Ford Tough szemlélet jegyében egyesítettük a nagy sebességű terepezés képességét a fejlett technológiával és konnektivitással.”

Az F-150 Raptor eladásai jó néhány izomautó értékesítési adatait túlszárnyalták. Az elmúlt négy évben az előző generációs Raptor összesített értékesítése meghaladta a Porsche teljes sportkocsi-eladásait, és a Chevrolet Corvette-et is maga mögé utasította.

Erőteljes hardver

Egy nagy teljesítményű, off-road pickupban rendkívül fontos a futómű, és a vadonatúj F-150 Raptor most teljesen új felfüggesztéssel mutatkozik be. Az újratervezett, ötlengőkaros hátsó felfüggesztést kifejezetten a Raptorhoz fejlesztették ki, hogy az eddiginél is több vonóerőt továbbítson a kerekekhez, miközben a vezető magabiztosan, nagy sebességgel autózik a kemény terepen.

„A Raptor bölcsője a Baja 1000 verseny, ezért ehhez méltó futóművet készítettünk hozzá: egy ötlengőkaros szerkezetet, ami minden eddigi Raptor-változatnál nagyobb kerék elmozdulást tesz lehetővé,” magyarázta el Carl Widmann, a Ford Performance főmérnöke. „Úgy álltunk a munkához, mintha eleve egy verseny-pickupot építenénk; minden porcikáját kimagasló precizitással terveztük meg, hogy amikor a vezető a semmi közepén autózva padlógázt ad, a gép dübörgő motorhangtól kísérve vágtasson át a sivatagon.”

Az ötlengőkaros hátsó futóműhöz extra hosszú hosszlengőkarok tartoznak, hogy a terepen jobban megőrizzék a tengely pozícióját, illetve a szerkezet része még egy Panhard-rúd és a kategóriában leghosszabbnak számító* 610 mm-es tekercsrugók is. A felfüggesztés kialakítása mellett a kifinomultabb motorvezérlő szoftver is azt a célt szolgálja, hogy több forgatónyomaték jusson a hátsó kerekekre a lendületesebb állórajt, az erőteljesebb gyorsulás és a jobb gázreakciók érdekében, miközben ezzel egyidejűleg javul az autó rugózása, menetstabilitása, irányíthatósága és tapadása.

A hosszú ugratások és erős talajfogások erőhatását az új generációs FOX™ Live Valve™ belső megkerülő szelepes lengéscsillapítók mérséklik, amelyekben a legmodernebb elektronikus vezérlő technológia a pillanatnyi helyzettől függően szabályozza a csillapítás mértékét. A Raptor minden eddiginél hosszabb lengéscsillapítóit arra tervezték, hogy jobban ellenálljanak a hőhatásoknak, és hogy gyorsabban reagáljanak a terep változásaira. A nagyobb, 79 mm átmérőjű eloxált alumínium lengéscsillapító-testek új, alacsony súrlódási együtthatójú folyadékkal vannak feltöltve, amit kifejezetten a lengéscsillapító súrlódási veszteségeinek csökkentésére terveztek, hogy terepen és közúton egyaránt kényelmes rugózást biztosítsanak.

A futómű magasságérzékelőiből és más szenzorokból érkező jelek alapján a rendszer másodpercenként 500-szor változtatja meg mindegyik kerék csillapítását, olyan gyorsan reagálva, mint amilyen sebességgel az emberi agy dolgozza fel a vizuális ingereket. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy miközben a vezető érzékeli, hogy megváltozott a terep, az autó már át is állt a megfelelő beállításokra.

A Raptor vásárlói most először választhatnak a 35 és 37 colos gumiabroncsok közül; ez utóbbi a legnagyobb méretű gyári gumi egy sorozatgyártású pickup kínálatában. A speciális tervezésű BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 abroncsok maximális tapadást és irányíthatóságot biztosítanak. A 35 colos gumikkal a Raptor 305 mm magas akadályon képes átlépni; az autó első terepszöge pedig 31 fok, a hátsó 23,9 fok, a középső terepszög pedig 22,7 fok. 37 colos gumiabronccsal ugyanezek az értékek 33,1 fok, 24,9 fok és 24,4 fok, a szabad magasság pedig 333 mm. A sivatagi száguldozók és a sziklák közt kalandozók egyaránt értékelni fogják a kivételesen nagy rugóutat, ami 35 colos abroncsokkal elöl eléri a 356, hátul pedig a 381 mm-t; ez 25 százalékkal több, mint amit az első generációs Raptor tudott.

A SuperCrew kivitelben kapható, 3683 mm tengelytávolságú Raptor alapja egy zártszelvényes, nagy szilárdságú acélból készült alváz, amire katonai minőségű alumíniumból és kompozit anyagból készült karosszéria épül. A fejlettebb futómű, az erősebb és hosszabb rugótornyok és a hátsó felfüggesztés alsó lengőkarjainak bekötési pontjai mind azt szolgálják, hogy az autó jobban bírja a terepezéssel járó igénybevételt.

A vadonatúj Raptor szíve egy harmadik generációs, ikerturbós, 3,5 literes EcoBoost® motor, ami nemcsak kimagasló teljesítményt nyújt, hanem a kis fordulatszám-tartományban is jelentős forgatónyomatékot ad le. A legmodernebb turbótöltők, a blokk 10,5:1 sűrítési aránya és a hűtőrendszer nagy teljesítményű ventilátorai gondoskodnak arról, hogy a kemény terep soha ne fogjon ki az autón. Az alapáron járó 136 literes üzemanyag-tartállyal a Raptor EPA-becslés szerinti hatótávolsága több mint 800 km egyetlen tankolással.

A vásárlók hasznosnak találják majd a kategóriában egyedülálló* Pro Power Onboard™ funkciót, amivel pickup-jukat mobil generátornak is használhatják. A Raptorhoz megrendelhető 2,0 kW teljesítményű rendszerről akadálytalanul működtethetők az elektromos szerszámok, a kemping-világítás és egyéb felszerelések.

Az új, 76 mm átmérőjű kipufogó különlegessége a szabadalmaztatott X-elem, a különleges „harsona-hurok” és a Raptorba most először beépített aktív szeleprendszer, ami élvezetesen kihangsúlyozza a motorhangot. Az autósok négyféle hangerő-beállítás közül választhatnak (Csendes, Normál, Sport és Baja).

Az új szabályozórendszerrel felszerelt Ford-gyártmányú, tízfokozatú automata sebességváltó lamelláskuplungos szerkezetű osztóműhöz csatlakozik. Az elektronikus szabályozású hátsó differenciálzár alapáras, a részlegesen önzáró TORSEN® első differenciálmű külön rendelhető. A hajtáslánc végáttétele 4:10. Az autó maximális teherbírása 91 kilogrammal 635 kilogrammra nőtt, a legnagyobb vontatható tömeg pedig 92 kilogrammal gyarapodott, így már eléri a 3700 kilogrammot.

Technológia terepre és országútra

A vadonatúj F-150 Raptor ultramodern vezetőállását úgy tervezték, hogy ne csak kiváló kilátást biztosítson, hanem kényelmes és stílusos is legyen. A szériában adott, személyre szabható, 12 hüvelykes digitális műszeregység jól leolvasható, nagy méretű felületen jeleníti meg a Raptorhoz tervezett grafikákat és animációkat, az off-road adatokat és a navigáció útmutatásait. Az ugyancsak egyénileg beállítható központi kijelző is 12 hüvelykes, ami osztott üzemmódot is kínál, hogy a felhasználók egyszerre többféle funkciót is kezelhessenek, például a navigációt, a zenelejátszást vagy az autó beállításait.

A vezeték nélküli (over-the-air) frissítések lehetővé teszik, hogy a Raptor az idő múltával egyre intelligensebbé váljon; a terepképességet például érezhetően javítja majd a későbbi nyomvonal-térlép és a Trail Turn Assist funkció. A Raptor tulajdonosa a FordPass mobilalkalmazással is kezelheti autóját: szinte bárhonnan nyithatja-zárhatja a járművet távirányítással, ellenőrizheti az abroncsnyomást és az üzemanyagszintet, és olyan, kifejezetten teherautókhoz való funkciókra is számíthat, mint a Zónavilágítás, a Vontatmánylopásra Figyelmeztetés, a Vontatmány Világítás Ellenőrzés vagy az extraként rendelhető Pro Power Onboard™. A vezeték nélküli frissítések a FordPass rendszert is folyamatosan modernizálják, ami további új, hasznos szolgáltatásokat kínál majd a jövőben a terepezéshez.

A Terepvezérlési Rendszer segítségével az autós hétféle (Csúszós út, Vontatás, Sport, Normal, Off-Road, Baja és Sziklán Araszolás) üzemmód közül választva a pillanatnyi helyzet szerint optimalizálhatja a jármű menetdinamikáját. Mindegyik üzemmódban másféle beállítások alapján működik a kormányzás, a váltóvezérlés, a stabilitásvezérlés, az aktív kipufogószelep, az aktív lengéscsillapító rendszer, a gázadás, sőt még a digitális műszeregység megjelenése is megváltozik.

A külön rendelhető 360 fokos kameracsomag segítségével a kabinból minden akadály meglátható az autó körül, az elölnézeti képen pedig a kerekek pillanatnyi állása és nyomvonala is megjelenik, így a vezetőnek a kritikus pontokon nem kell újra meg újra kiszállnia az autóból, hogy felmérje a helyzetet. A különböző kamerák nézetei között egy kapcsolóval lehet választani, ami kényelmesen kézre esik a műszerfalon.

Az alapáras Egypedálos rendszer** az extrém terepeken, például sziklás ösvényeken tesz jó szolgálatot, mert az ilyen helyeken a vezetőnek többnyire minkét pedált használnia kell, egyszerre adagolva a gázt és a fékerőt. Az egypedálos működésmód a fenti műveletek összevonásával mindezt leegyszerűsíti. A vezetőnek kizárólag a gázpedált kell használnia: ha lenyomja, az autó halad, ha felengedi, fékez. A pickup fékrendszere mindig azzal arányosan működik, hogy a vezető milyen mértékben engedi fel a gázpedált.

Az F-150 Raptor alapfelszereltségében az Ösvénymenet is szerepel, ami a sebességtartó automatika terepes megfelelője. A vezetőnek nincs más dolga, mint beállítani a kívánt sebességet, és a jármű önműködően szabályozza a gázadást és fékezést, hogy az autós minden figyelmét a nehéz terepen való kormányzásra összpontosíthassa.

Az alapáras SYNC® 4 természetesebb hangvezérlést, valós idejű térképkezelést és személyre szabható információkat kínál. Az Apple CarPlay™ és Android Auto™kompatibilitásnak köszönhetően a felhasználók okostelefonjai USB-kábel nélkül csatlakoztathatóak, és számos SYNC AppLink® alkalmazás áll rendelkezésre, például a Ford+Alexa. A készülékeken tárolt zenei listák tökéletes minőségben szólalnak meg a Bang & Olufsen extraként rendelhető 18 hangszórós B&O Unleashed hifin.

A vadonatúj formavilágú kabinban kiváló minőségű anyagok, különleges kidolgozású felületek és átgondolt tárolóhelyek várják az utasokat. Az új kormánykereket lézermaratott embléma díszíti, és a felső középjelzéssel ellátott volán mögött alumínium váltókarok kaptak helyet. Az ülések nagyméretű oldalpárnái jól megtartják a bennük ülők testét, sőt az autóhoz Recaro® kagylóülések is rendelhetők. Az ajtókat, a műszerfalat és a középkonzolt alapáron alumínium betétek, felárért pedig karbonszálas dekorációs elemek díszítik. A hátsó üléssor alatti zárható tárolórekeszben jól elférnek a kötelek és az emelők, hogy szükség esetén kéznél legyenek.

A vadászgépek által inspirált agresszív kisugárzás

Az F-150 Raptor jellegzetessége a nyers, agresszív külső megjelenés. A teljes egészében áttervezett orr-rész az erősen domborított motorháztetővel és a fekete hűtőráccsal hatásosan hangsúlyozza a pickup szélességét.

A gépháztetőn új szellőzőnyílás kapott helyet, akárcsak a sárvédő felső peremén; ezek kialakítását az F-22 Raptor vadászgép ihlette. Az agresszív első sárvédők hatásosan terelik arrébb a nagy sebességnél felkavarodó porfelhőt. A sötétített hátsó lámpatestek közé sötét dekorációs csík rendelhető a plató hátfalára, így az autó hátsó része az orr-rész stílusát tükrözi.

A szélesebb kartervédő nagyobb takarást ad, és előre is jobban kinyúlik. Az acélból készült első és hátsó lökhárítókat kifejezetten a terepezés kemény kihívásaihoz tervezték, és a hátsó elemet úgy alakították ki, hogy a kettős kipufogóvég magasra kerülhessen, tovább javítva ezzel a hátsó terepszöget.

A vásárló megrendelheti a Rigid™ off-road világítást is, amit az első lökhárítóra szerelnek. Az autóhoz három különböző 17 colos keréktárcsa választható; közülük kettő gumiperem-rögzítő funkciós, és mindegyiket úgy tervezték, hogy ne csak tartósak és erősek, hanem mutatósak is legyenek.

A 2021-es F-150 Raptor a Ford michigani Dearborn üzemében készül majd, és az autó nyáron jelenik meg a márkakereskedésekben. A Raptor R változat jövőre érkezik.

Oszd meg ezt a cikket!