Üzemanyagcellákat, hidrogénhajtást fejleszt a Honda
A Honda sajtótájékoztató keretein belül ismertette
hidrogénüzletágával kapcsolatos célkitűzéseit. Az előadók között ott voltak a vállalat
vezetőségének tagja is,
így Shinji Aoyama igazgatóval (Senior Managing Executive Officer) és
Arata Ichinosa üzletfejlesztési vezetővel (Operating Executive, Head of the Business
Development Supervisory Unit) is találkozhattak a média képviselői.
A sajtótájékoztatón a következő témákat érintették:
1. A Honda elkötelezett a hidrogénfelhasználás növelése és a karbonsemleges
társadalom megvalósítása mellett.
Arra törekszik, hogy 2050-re a teljes gyártásfolyamat karbonsemleges legyen, csakúgy,
mint maga a készülő termékválaszték. A környezeti hatás felszámolása nem csak a
teljes termékélettartamra, hanem a vállalati tevékenységre is vonatkozik. Ezért a Honda
három fontos területre összpontosít, mint alappillér: karbonsemlegesség, tiszta energia
és erőforrás-visszaforgatás. A Honda szakemberi rendkívüli potenciált látnak a
hidrogénben, mint energiahordozóban a villamosenergiával együtt.
A – megújuló energián alapuló – hidrogén-visszaforgatási kör alapvetően három fázisra
osztható: termelés, tárolás és szállítás, valamint felhasználás. Egészen pontosan arról
van szó, hogy a vízelektrolizáló technológiával nyert áram megújuló energiaforrásból
származik, és átalakítható úgynevezett „zöld hidrogénné” 3 . Nagy előnye, hogy sokkal
kiszámíthatóbb és stabilabb teljesítményt nyújt a hagyományos rendszereknél, tehát
működési hatékonysága nem függ az évszaktól vagy az időjárási viszonyoktól. Ráadásul
a „zöld hidrogén” – megfelelő módszerekkel közúton, vízen és vezetékben egyaránt –
oda szállítható, ahol éppen szükség van rá.
A jövőben tovább bővíti az üzemanyagcellás rendszerek felhasználási körét a Honda. Ez
a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hidrogéntechnológia nemcsak a márka
üzemanyagcellás járműveiben jelenhet meg, hanem számtalan egyéb alkalmazása is
lehetséges, ilyenformán segíthet a hidrogénkereslet kielégítésében, továbbá
hozzájárulhat a karbonsemleges, „hidrogénfelhasználó” társadalom megvalósulásához.
2. Az üzemanyagcellás rendszerek további fejlesztése és a Honda
hidrogéntechnológiájának alapja
A Honda az első vállalatok közé tartozott, amelyek felismerték a hidrogénben rejlő
rendkívüli lehetőségeket, egyszersmind azt tűzték ki célul, hogy megvalósítják a
karbonsemleges társadalmat. A cég elkötelezettségéről árulkodik, hogy idestova 30 éve
tölt be vezető szerepet a hidrogénnel kapcsolatos kutatásokban, illetve az
üzemanyagcellás járművek kidolgozásában. Hogy a lehető leggyorsabb legyen a
fejlődés, a japán cég munkatársai 2013 óta a General Motorsszal közösen dolgoznak a
következő generációs üzemanyagcellás rendszereken.
;Az üzemanyagcellás rendszerek fejlesztése>
A tervek szerint 2024-ben a Honda egy vadonatúj üzemanyagcellás járművet mutat
be az észak-amerikai és a japán piacon, amelyben már a következő generációs,
General Motorsszal közösen fejlesztett üzemanyagcellás hajtáslánc dolgozik.
Tudásuk és tapasztalatuk összegzésével a következő
generációs üzemanyagcellás rendszernél sikerült harmadára csökkenteni a
költségeket a 2019-es Honda Clarity Fuel Cellhez képest. Ezt a jelentős
költségcsökkentést egyebek mellett innovatív alapanyagból készülő elektródákkal, a
cellaszigetelési struktúra fejlesztésével és a kiegészítő berendezések
leegyszerűsítésével, tehát az erőmű kiegyensúlyozottabbá tételével érték el, azon
túlmenően, hogy a termelékenységet is fokozták. A rendszerek élettartamát –
korrózióálló anyagok felhasználásával és az alacsony hőmérséklettel szembeni
ellenállás jelentős növelésével – sikerült megduplázni.
Ezen eredményekre építve - a GM-mel való közös fejlesztés révén - 2030 körül
megkezdődhet az üzemanyagcellás rendszerek széles körű elterjedése, illetve
népszerűsítése. A Honda máris azon dolgozik, hogy felére csökkentse a kiadásokat
és megduplázza a termékek élettartamát a General Motorsszal közösen fejlesztett
üzemanyagcellás rendszerhez képest. A Honda legfőbb célja, hogy az
üzemanyagcellás rendszereket használhatóság és összköltség tekintetében is a
hagyományos dízelmotorokkal hozza egy szintre.
Hidrogén alapú technológiák alkalmazása az űrkutatásban>
A Honda vezető szerepet tölt be a hidrogénalapú technológiák fejlesztésében,
ugyanakkor azon dolgozik, hogy a hidrogénben, illetve a hidrogénalapú eszközökben
rejlő potenciál az űrben kihasználható legyen. Elvégre – a vízen és az élelmen túl –
oxigénre, üzemanyagként használható hidrogénre, valamint eszközök
energiaellátását szolgáló elektromos áramra van szükség az űrben. Hogy az űrbéli
tevékenységek fenntarthatóak legyenek, a lehető legkisebbre kell csökkenteni a
Földről származó erőforrások arányát. Ehhez körforgásos, megújuló energiákon
alapuló rendszerre van szükség, amelynek két fő eleme van. Egy – nagy
nyomáskülönbséget kihasználó – elektrolizáló, azaz vízbontó berendezésre, ami
napenergia felhasználásával oxigént és hidrogént állít elő, valamint egy
üzemanyagcellára, ami elektromosságot és vizet termel oxigén és hidrogén
egyesítésével.
Ennek érdekében a Honda a 2021-es és 2022-es pénzügyi évben közös
kutatómunkát végzett a Japán Űrügynökséggel ((Japan Aerospace Exploration
Agency, JAXA), majd 2023. január 19-én, Tokióban aláírták a Kutatásra és a
fejlesztésre vonatkozó együttműködési megállapodást 4 . A közös munka célja, hogy
olyan „Körforgásos, megújuló energiákon alapuló rendszer” szülessen, ami képes
elektromossággal ellátni az emberi tartózkodásra szánt tereket, valamint a holdjáró
közlekedési eszközöket. A szerződés értelmében a JAXA megbízza a Hondát, hogy
vezesse az első tanulmányok kidolgozását, majd a 2023-as japán üzleti év végére,
azaz 2024. március 31-ig dolgozzon ki egy kísérletezésre alkalmas, úgynevezett
vágódeszkamodellt 5 .
4 A szerződés a tervekre, illetve az emberi irányítású, hermetikusan zárt holdjárók energia-visszanyerő üzemanyagcella-
rendszerének kidolgozására vonatkozik.” Az energia-visszanyerő üzemanyagcella-rendszer alapját egy vízelektrolizáló eszköz
és egy üzemanyagcella adja. Előbbi oxigénre és hidrogénre bontja a vizet, utóbbi pedig elektromosságot állít elő a két anyag
felhasználásával. A Honda által fejlesztett energia-visszanyerő üzemanyagcella-rendszert „Körforgásos, megújuló energiákon
alapuló rendszer”-nek nevezik, ugyanis a japán márka nagy nyomáskülönbséget kihasználó elektrolizálóberendezésére épül.
5 Az űrbe szánt eszközök fejlesztése jelenleg a prototípusok építésénél tart, melyeket vágódeszka-, tervezési és repülésre kész
modellként emlegetnek, attól függően, hogy a fejlesztés mely fázisában állnak.
3. Kezdődik az üzemanyagcella-rendszer külső értékesítése és felhasználási körének
bővítése
A világszerte megfigyelhető környezeti változásokra reagálva a Honda igyekszik
mihamarabb megvalósítani a karbonsemleges társadalmat. Ennek érdekében tovább
bővíti a – márka hidrogéntechnológiájának magját jelentő – üzemanyagcellás rendszer
felhasználási körét, tehát nem csak FCEV járművekben juthat szerephez. Hogy a
következő generációs üzemanyagcellák elterjedése felgyorsuljon, a vállalat a 2020-as
évek közepén megkezdi értékesítésüket. Az első időszakban évi 2000 példányt fognak
értékesíteni, majd fokozatosan növelik a volument. A tervek szerint 2030-ig elérik a
60 000 /éves darabszámot, a 2030-as közepén pedig már évente több százezer
példány találhat gazdára.
A hidrogén egyedülálló tulajdonságainak köszönhetően (például nagy sűrűségű
energiatárolás és szállítás, gyors tartálytöltés) az üzemanyagcella rendkívül hatékony
energiaforrás lehet nagyméretű szállítóeszközök és infrastruktúrarendszerek esetében,
valamint mobilitási eszközöknél, amelyeknél az újratöltés sebessége kulcsfontosságú,
tehát lassan regenerálható akkumulátorok nem alkalmasak a feladatra. Az
üzemanyagcellák további előnye, hogy sorba is köthetőek, így nagyobb teljesítmény
aknázható ki a rendszerből. Az üzemanyagcella különleges jellemzőit és előnyeit
figyelembe véve a Honda négy fő területet jelölt meg, amelyen megkezdi tevékenységét
a hidrogénüzletágban: üzemanyagcellás Honda járművek (FCEV-k), kereskedelmi célú
járművek, telepített erőművek, építőipari gépek és B2B-vásárlóknak szánt hidrogénalapú
eszközök.
1) Üzemanyagcellás járművek (FCEV-k)
A Honda azt tervezi, hogy 2024-ben megkezdi egy vadonatúj üzemanyagcellás autó
értékesítését az észak-amerikai és a japán piacon. Ennek alapját a tavaly
bemutatott, észak-amerikai CR-V adja, hajtásáról pedig a következő generációs
üzemanyagcella-rendszer gondoskodik majd. Az új modellt nemcsak az FCEV-kre
jellemző nagy hatótávolság és a gyors újratöltés teszi vonzóvá, hanem az is, hogy
plug-in hibridként kerül a szalonokba, tehát a felhasználók külső forrásról is
feltölthetik az akkumulátorokat és maximálisan kiélvezhetik az elektromos hajtáslánc
nyújtotta otthoni kényelmet.
2) Kereskedelmi járművek
Japánban hamarosan, a következő üzleti év végéig (2024 március 31.)
megkezdődhetnek a Honda – Isuzu Motors Limiteddel közösen fejlesztett –
üzemanyagcellás teherautóinak első közúti tesztjei.
Emellett a kínai Hubei tartományban is megkezdődtek a próbák. Itt a Dongfeng Motor
Group Co., Ltd.-vel együtt épített, következő generációs üzemanyagcellával
felszerelt tehergépjárművek közúti működését vizsgálják a szakemberek.
3) Helyhez kötött erőművek
Az elmúlt években az adatközpontok áramigénye jelentősen megnőtt, hiszen a
felhőalapú számítástechnika és a nagy adatfelhasználás kezelése rengeteg energiát
emészt fel, ráadásul egyre nagyobb szükség van tartalék energiaforrásokra az
üzletmenet-folytonossági tervezéshez (BCP). A keresletet kielégítendő a Honda ezen
a területen is megkezdi az üzemanyagcellára épülő erőművek alkalmazását, azaz
tiszta és csendes (tartalék) áramforrást biztosíthat a szerverüzemeltetőknek.
Az első üzemanyagcella-alapú – Honda Clarity-üzemanyagcellákból épített erőművet
– az American Honda Motor Co., Inc. Kaliforniában alapított vállalati egyetemén
helyezték üzembe, teljesítménye eléri az 500 kW-ot. Ez a kísérleti erőmű, mint
szerver-energiaforrás már ebben a hónapban meg is kezdi működését. A teszteket
követően tovább folytatódhat a telepített erőművek felhasználása. Szerephez
juthatnak például a Honda üzemegységeiben, sőt különféle adatközpontokban is
szerte a világon. Ezáltal csökkenthető lesz a szerverközpontok működése során
keletkező, üvegházhatású gázok mennyisége.
4) Építőipari gépek
Mindemellett markolókba és kotrókba is megkezdi az üzemanyagcellás rendszerek
beépítését a Honda, ezek a gépek ugyanis jelentős számban vannak jelen az
építőiparban, és modernizálásuk nagy lépés lenne a karbonsemleges társadalom
megvalósítása felé.
Mivel az építőipari gépek hidrogénellátása a hagyományos, telepített
hidrogénállomásokkal nehezen megoldható, a Honda tovább dolgozik a műszaki
megoldás fejlesztésén, méghozzá különböző építőipari szervezetekkel és
vállalatokkal együttműködve.
Az értéklánc kibővítése
Hogy minél több üzletág használhassa ki az üzemanyagcellákban rejlő lehetőségeket,
rendkívül fontos, hogy csökkenjen a beruházási és az üzembe helyezéshez szükséges
összes költség, hiszen ezek mérséklésével olcsóbbá és stabilabbá tehető a
hidrogénszolgáltatás. A Honda nemcsak fejlesztői támogatást nyújt majd az
üzemanyagcellák leendő felhasználóinak, hanem részt vesz a rendszerek értékesítést
követő karbantartásában is, sőt a stabil hidrogénellátás biztosításában is szerepet vállal,
hogy a vásárlók egyetlen lépéssel eljuthassanak a karbonsemlegesség korszakába.
4. Kezdeményezések a hidrogén alapú ökoszisztémák létrehozására
Ahhoz, hogy az üzemanyagcellák széles körben elterjedhessenek, kulcsfontosságú a
hidrogénalapú ökoszisztémák létrehozása, beleértve a hidrogénellátás biztosítását is. A
Honda támogatja a hidrogéntöltő-állomások hálózatának kiépítését, így az
anyaországban például részt vett a Japan Hydrogen Station Network Joint Company
(Japan H2 Mobility/JHyM) megalapításában, Észak-Amerikában pedig a Shell és a
FirstElement Fuel által épített hidrogéntöltő-infrastruktúra létrehozását segíti.
Persze a japán vállalat nem áll meg itt! Aktív szerepet vállal majd a telepített erőművek
köré épülő hidrogénalapú ökoszisztémák létrehozásában is, méghozzá közvetlenül ott,
ahol hidrogénkereslet alakul ki. Mindemellett a Honda tevékenyen részt vesz a különféle
nemzeti, illetve a kormányok által kezdeményezett hidrogéninfrastruktúra-kiépítési
projektekben is, melyek nagy mennyiségben importált, kikötőkben és egyéb
helyszíneken lefejtett, hidrogént hasznosítanak. Ezen programok arra is lehetőséget
adnak, hogy a Honda partneri viszonyt építsen ki olyan vállalatokkal, amelyek szintén
érdekeltek ezen a területen.
Japánban - Marubeni Corporationnel és az Iwatani Corporationnel közösen – a Honda
tovább dolgozik a hidrogén ökoszisztémák létrehozásán, mi több, a vizsgálja annak
lehetőségét, hogy miként alkalmazhatna hidrogént kereskedelmi járművekben és hogyan
indíthatna el erre épülő, egyelőre tesztcélt szolgáló üzleti vállalkozásokat. Európában a
Honda jelenleg egy bemutatótesztet tervez. Ennél a megújuló forrásból származó és a
hidrogénalapú energia együttes felhasználásának lehetőségeit vizsgálják.
Azon túlmenően, hogy a Honda igyekszik szorosabbra fűzni kapcsolatait a – hidrogén-
értékláncban jelenlévő – különféle vállalatokkal és szervezetekkel, továbbra is azon
munkálkodik majd, hogy a hatékony hidrogénfelhasználás újabb és újabb formáit dolgozza
ki.